Wanneer is de kans groter dat je jezelf trekt met lootjes trekken: in een grote groep of in een kleine groep? Of maakt het geen verschil?

In een grotere groep (bijv 25) is de kans dan 1 op 25, in een kleinere (bijv 5) is de kans 1 op 5. Maar in de grotere groep zijn er ook 25 mensen die zichzelf kunnen trekken, terwijl dat er in de kleinere groep maar 5 zijn.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik bedoelde niet dat iedereen zichzelf trekt, meestal stopt het lootjes trekken als 1 persoon zichzelf trekt en kun je overnieuw beginnen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag

Het beste antwoord

Dit is een heel complex statistiekvraagstuk.

De kans dat de loterij opnieuw moet omdat minstens één iemand zijn eigen lootje heeft getrokken is (bijna) onafhankelijk van de groepsgrootte!

De kans is gelijk aan (1-1/e) waarbij e gelijk is aan 2,71828.....

Deze kans is dan ongeveer 63% dat het opnieuw moet en ongeveer 37% dat het goed gaat. Dit geldt al vanaf 4 a 5 personen.

Stel dat er 2 personen zijn, dan is de kans dat de loterij goed gaat indien die 2 personen lootjes trekken:

P(2)=((-1)^2)/2! = 1/2

Stel dat er 3 personen zijn, dan is de kans dat de loterij goed gaat indien die 3 personen lootjes trekken:

P(3) = P(2)+((-1)^3)/3! = 1/2 - 1/6 = 1/3

enzovoort:

P(4) = P(3) + ((-1)^4)/4! = 1/3 + 1/24 = 3/8 = 0.375
P(5) = P(4) + ((-1)^5)/5! = 3/8 - 1/120 = 0.367

Stel dat er n personen zijn, dan is de kans dat de loterij goed gaat indien die n personen lootjes trekken:
P(n) = P(n) + ((-1)^n)/n!

Als n groot genoeg is dan gaat deze kans dus naar 1/e.

Rond je af op 2 decimalen, dan is deze kans vanaf n=5 al "stabiel" namelijk 0,37. Neem je n groter, dan blijft deze kans afgerond op 2 decimalen gelijk aan 0,37

Wil je meer weten over de wiskunde hierachter:
http://www.wisfaq.nl/bestanden/Bernoulli.pdf
(maar dit is wel geavanceerde wiskunde hoor!).

In elk geval, het antwoord op je vraag is: Of je nu met 4, 5, 6 of 100 personen sinterklaaslootjes trekt, de kans dat het in één keer goed gaat is ongeveer 37%!

Toegevoegd na 1 minuut:
Erratum:

P(n) = P(n) + ((-1)^n)/n!

moet zijn:

P(n) = P(n-1) + ((-1)^n)/n!

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog wat extra uitleg:

Met n personen is de kans dat de loterij in één keer goed gaat dus:

1/2! - 1/3! + 1/4 - 1/5! + 1/6! .... 1/n!

Waarbij het uitroepteken staat voor faculteit.

n! = 1x2x3x4x....xn

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je nog meer wilt weten:
http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=1371&j=2002

Toegevoegd na 19 uur:
ZIE HIER VOOR DE AFLEIDING VAN DE FORMULE:
http://www.wisfaq.nl/top.htm?url=http://www.wisfaq.nl/bestanden/het_lootjestrekken.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoe groter de groep, hoe kleiner de kans.
Truc met dit soort dingen is overdrijven:
Stel je doet je lootje in een container met miljoenen andere lootjes. Er wordt flink gehusseld, en dan mag jij een lootje eruit trekken. Wedden dat het niet je eigen lootje is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar misschien bedoel je het pecentage mensen dat zn eigen lootje trekt. Misschien is dat je vraag eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot aan de 1 na laatste zin in je vraag en toelichting is alles helemaal duidelijk.
5 personen - kans 1 op 5
25 personen - kans 1 op 25
2500 personen - kans 1 op 2500

Hoe groter de groep, hoe kleiner de kans dat je je eigen lootje trekt, en dat geldt voor alle deelnemers in de groep.

In je laatste zin heb je het opeens over iets totaal anders. Namelijk het aantal mensen dat kans maakt op het trekken van het eigen lootje. Wat de uitkomst van dat gegeven ook is; het blijft een feit, dat het niets verandert aan de kans 1:5, 1:25 of 1:2500. Dat is je vraag, en dat is dan ook het antwoord.

Met alle respect; je hebt het over appels, en je trekt een juiste conclusie over die appels. Vervolgens haal je er peren bij. Dat is prima, maar dat haalt je bewering over de appels niet onderuit. Dat blijft waar. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tis wel een interessante vraag, naarmate er meer lootjes uit zijn veranderd ook de kans, afhankelijk van het aantal mensen dat reeds z'n eigen lootje trok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een mooie gedachte, en ook heel begrijpelijk, maar dat is echt niet zo. Want dat zou betekenen, dat de mensen die het eerst moeten trekken, een andere kans hebben op het trekken van hun eigen lootje, dan de mensen die het laatst aan de beurt zijn. En dat kan natuurlijk niet. De kansberekening heeft geen geheugen, wordt er weleens gezegd. Wat jij zegt lijkt een beetje op: als er in de roulette al 600 keer geen balletje op getal 17 is geweest, dan heb je een grotere kans dat de eerste keer dat de roulette weer wordt gestart, de bal op 17 komt. Dat is dus ook echt niet zo. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is waar,
pff, lastige vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die min is uiteraard niet van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
bij 5 mensen en 5 lootjes is de kans dat je zelf jezelf trekt 1/5 en voor alle andere ook.
als je al die kansen wilt weten moet je de kansen samennemen en dat gaat met vermenigvuldigen

Ik zal het uitschrijven voor 3 spelers daar is de kans 1/6 ofwel 1/(3x2x1)
de optie na trekken zijn (eerst de persoon, dan wat hij trekt)
a-a
b-b of b-c
c-c of c-b
de 2 opties schrijf ik nu als abc of acb
dus als a zichzelf trekt zijn er 2 andere opties, b en c hebben ook zichzelf of juist de ander
dit kun je herhalen voor als b zichzelf trekt
je hebt dan abc (maar die kennen we al) of cba
en voor c: abc maar die kennen we al of bac
en dan heb je nog de opties dat niemand zichzelf heeft:
dus bca, cab
dus alle manieren waarop het kan vallen zijn

abc, acb, bac, bca, cab, cba,
dus totaal aantal opties voor 3 lootjes is 3x2x1
iedereen zichzelf is 1 uit 6
2 zichzelf is hier niet mogelijk
1 zichzelf is 3 uit 6 (= 3 x 1/6)
niemand zichzelf is 2 uit 6

voor 5 lootjes wordt dit:
aantal opties: 5x4x3x2x1 = 120
kans op iedereen zichzelf is 1 uit 120 (=dus kleiner dan bij 3 stuks)
kans op 1 iemand zichzelf = 25 x 1/120 (is dus ook kleiner)
2 mensen zichzelf wordt moeilijk uitrekenen, dat is echt statistiek

Toegevoegd na 42 minuten:
vraag liet me toch niet los, de formules zijn behoorlijk ingewikkeld en zou ik zelf ook op moeten zoeken
ik heb het alleen ook even uitgeschreven voor 4 lootjes
daar zijn 24 opties, 1x is iedereen zichzelf, 6 verschillende opties waarbij 2 zichzelf hebben, 8 opties waarbij 1 zichzelf heeft en 9 opties waarbij niemand zichzelf heeft (is samen inderdaad 24). als je dus de kansen bekijkt dat niemand zichzelf trekt, is dit bij 3 lootjes 2 uit 6 (= 0,3333)
en bij 4 lootjes 9 uit 24 (=0,375).

conclusie: bij 3 lootjes is er 66% kans dat minimaal 1 persoon zichzelf heeft en bij 4 lootjes is dit 62,5%, bij 5 stuks zal het dus weer iets lager zijn enz enz
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijzondere vraag wel, meteen vroeg ik me af hoe groot de kans is dat iedereen z'n eigen lootje trekt. Maar ik hou erover op nu ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, wat een rekenwerk! Wij kwamen er gisteren niet uit, en mijn brein vat dit gegoochel met cijfers niet zo. Maar nu heb ik het idee dat ik het begin te begrijpen.. Bedankt!
amigo
13 jaar geleden
eigenlijk zijn het hele overzichtelijke formules maar dan zou ik mijn statistiekboek van zolder moeten halen, wel een heel gepruts om die goed in te vullen trouwens. Maar als je wilt stoppen als de eerste zichzelf trekt kan ik die formule wel voor je opzoeken als je nog wilt, is nl nog lastig. bij 3 lootjes is er dan maar 1 optie voor de andere 2, bij 4 lootjes kunnen degenen die zichzelf niet hebben , 2 verschillende andere hebben (daarom 8 opties) en bij 5 lootjes kunnen anderen 3 anderen hebben enz enz. eigenlijk logisch, 1(A) heeft zichzelf en elke ander heeft niet A en niet zichzelf, dus houdt het totaal aantal -2 aan opties over (per andere kandidaat). Best leuk als je er niet gek van wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"bij 5 stuks zal het dus weer iets lager zijn" Helaas niet...
Bij 5 is de kans weer groter.
Bij 6 weer kleiner.
Bij 7 weer hoger.
Etc... Toch +1 voor het mooie uitzoekwerk.
amigo
13 jaar geleden
nee hé, dat meen je niet, dat kan niet waar zijn volgens mij. De vraag is nu, ga ik het dan toch uitzoeken........(ben bang van wel, alleen niet nu, leuk voor vanavond)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes ermee!
Mocht je het opgeven, hier is de oplossing:
http://www.wisfaq.nl/top.htm?url=http://www.wisfaq.nl/bestanden/het_lootjestrekken.pdf