hoe reken ik het omgekeerde van derde macht uit op een rekenmachine (derde wortel ofzo?)

ik heb dit getal 1000 dus 1 liter bijv een pot en ik moet daar afmetingen van weten dit dus dat mijn rekenmachine zegt 10 want 10x10x10 is 1000

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
10.6K

Het beste antwoord

Je getal tot de macht 1/3e.
1000^(1/3) = 10

Toegevoegd na 4 minuten:
Of je rekenmachine moet de functie hebben om een derdemachtswortel te gebruiken.

Zo kan ik op een grafische rekenmachine de macht eerst invullen (in dit geval 3), dan een wortelteken invoeren met een kruisje erboven, en dan 1000 invoeren. Ook met uitkomst 10 uiteraard :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Zo laat je het een rekenmachine jouw som uitrekenen.
Hoe bereken je de derdemachtswortel zónder rekenmachine?
Volgens mij was dát de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is toch hoe je iets uitrekent op een rekenmachine? Maar om zoiets hoofdrekenend te doen lijkt me nogal lastig, vooral als je i.p.v. 1000 een ander getal neemt.

Andere antwoorden (1)

Inverse machtswortel 1000 = 10
Vaak is het een knopje met second o.i.d. en dan y^x