Kunnen we van zout zeewater, zoet drinkwater maken?

Als we dat kunnen, is er toch geen water tekort? Of zijn er nog andere factoren?

Toegevoegd na 5 minuten:
Als het zou kunnen, dan is de stijging van de zeespiegel toch ook geen bezwaar, aangezien we dat water kunnen consumeren en zo de stijging kunnen tegenhouden???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

je hebt de technieken

voorwaartse osmose (op de markt 2010 - 2012)
koolstof nanobuisjes (op de markt 2013 - 2015)
biomimetica (op de markt 2013 -2015)

zie de uit gave van national geographic april 2010 zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan. Dat gebeurt al jaren in zeer warme landen waar een watertekort is. Denk aan Saudi Arabië.

Het probleem is dat het erg veel energie kost om het zout uit het water te halen. Bovendien smaakt het dan nog altijd een tikkeltje zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het heet ontzilten

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kost inderdaad veel stroom, zoals loenie zegt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laten condenseren om ook het zout te winnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zout uit zeewater halen door hetzeewater te koken. Het water verdampt. Het
zout blijft over. dit heet indampen. Je kunt de waterdamp weer laten condenseren en opvangen. dan is er geen zout meer in je water :)

Toegevoegd na 3 minuten:
zag ik bij ultimate survival btw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt elke dag in onwaarschijnlijk grote hoeveelheden gedaan door de zon. Die zorgt voor verdamping van het zeewater, waarbij de zouten achterblijven. Dat is namelijk een belangrijke oorzaak van het zout zijn van de zee.
Het verdampte water valt als zoet regenwater naar beneden in de vorm van regen.
Rivieren stromen vervolgens opnieuw terug naar de zee en nemen daarbij wat zouten mee, die achterblijven in de zee.
Er is dus geen tekort aan water.
De verdeling van goed drinkwater hebben we tamelijk beroerd geregeld met z'n allen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdje terug nog gezien bij Bear Grylls:
Pak 2 flessen . vul de ene met zout water .
Snij bij de andere fles een gat in het midden zodat het net over die andere fles ligt .
En leg het een beetje schuin zodat de hals een beetje omlaag hangt .
Maak een vuurtje en breng het zoutwater aan de kook
En het verdampte water wordt weer vloeibaar in de fles die er bovenop ligt .
En vang dit weer op en het is drinkbaar .
Zolang er nog zoitwater in de fles zit zal het plastic niet smelten .