In welke houding wordt het voedsel in de maag het snelst verteerd?

hoe moet je gaan zitten, staan, liggen. . . .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Je kunt het beste zo rustig mogelijk blijven.

Van ons autonome zenuwstelsel is er weer een onderverdeling in een orthosympatisch deel en een parasympatisch deel.

Het Orthosympatische deel wordt geactiveerd als je je inspant. Als je gaat lopen bijvoorbeeld, dan zorgt dit deel er voor dat je hartslagfrequentie omhoog gaat, dat je eventueel je bloedvaten verwijdt worden als je het warm hebt, en dergelijke. Dit deel heeft dus alles te maken met actie.
Daar tegenover staat het effect op onze stofwisseling. Zodra je je inspant zorgt het orthosympatische deel er juist voor dat de snelheid waarmee onze voeding verteert wordt, en de werking van onze darmen, VERTRAAGT worden.

Het parasympatische deel doet precies het tegenover gestelde. Het vernauwen van bloedvaten, hartslagfrequentie laten afnemen, en het stimuleert daarintegen juist onze stofwisseling.

Dus daarom moet je zo rustig mogelijk blijven, dan zal je eten sneller verteerd worden.

Zie anders ook wikipedia voor meer informatie

Toegevoegd na 3 minuten:
De precieze houding maakt niet veel uit, ik kan je dan aanraden om gewoon te blijven zitten, rechtop, of lekker onderuit te liggen.
Op de kop staan is niet aan te raden omdat alles dan tegen de zwaartekracht in moet werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je gaat staan verbruik je meer energie, dus dan zou het sneller moeten gaan dan wanneer je blijft liggen of gaat zitten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Staand verbruik je meer energie dan liggend of zittend, dus lekker blijven staan, en dan zal je eten het snelst worden verteerd.

Nog sneller gaat het als je gaat wandelen.

Maar ga niet sporten als je net gegeten hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correct! +! Doordat je gaat sporten gaat er meer van het nodige zuurstof en bloed naar de spieren ipv de ingewanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel interessant. Ik wist dit niet.
Wel is het zo dat de maag eerder in de verdrukking kan komen bij zitten dan bij liggen of staan, dus zitten lijkt me nog steeds niet de beste manier om het sneller te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt met name voor zwangere vrouwen en mensen met overgewicht. Iemand met overgewicht heeft doorgaans meer vet in de buik waardoor de maag minder plaats heeft en omhoog geduwd wordt.
Dat bedoel ik daar dus mee.
Liggende, dat is ook precies waarom de Romeinen hun enorme maaltijden liggend aten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Horizontaal Akira!

De mensen in zuiderlijke streken houden van hun 'siësta'. Dat is een kort dutje na de middag. Even slapen na de middag blijkt ook heel gezond. Dat zeggen onderzoekers uit Engeland.

"Mensen en dieren worden een beetje moe na het eten. Dat weten we alheel lang. Maar waarom is dat zo? Dat begrepen we niet goed", zeggen de onderzoekers. Ze zochten naar een antwoord.

En ze vonden het.....