Ontstaat evolutie per ongeluk of met voor bedachte rade?

gebeurt het door middel van een fout tijdens de geboorte waardoor er bepaalde genen of iets dergelijks verandert of is het een bewust proces?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit gaat gelijdelijk en per "toeval"
Stel:
Er leven 5000 zwarte konijnen op de noordpool. Die hebben een bepaalde overlevingskans.
Nu wordt er "per ongeluk" een wit konijn geboren.
de kans dat deze langer overleeft is x % groter dan de zwarte konijnen, ivm de schutkleur.
Dit konijn heeft dus ook langer de tijd om zich voort te planten. De kans dat dit witte konijn witte nakomelingen krijgt is x % groter dan dat de zwarte konijnen witte nakomelingen krijgen.
Langzamerhand, generatie na generatie zullen er uiteindelijk alleen nog maar witte konijnen op de Noorpool zijn.

Deze lijn kun je voor alle diersoorten doortrekken.
Nog een klein voorbeeldje.
Een gnoe die niet zo har kan lopen heeft een kleinere overlevingskans. Deze niet zo snel lopende gnoe zal dus minder nakomelingen hebben. de kans dat gnoe's die wel hard kunnen lopen nakomelingen krijgen is groter.'
De "genen van het hard kunnen lopen" zullen dus vaker doorgegeven worden dan de "genen van de langzame lopers"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx

Andere antwoorden (9)

Mutaties in de genenpoel zijn volledig willekeurig; het gevolg van een niet 100% accurate kopie van het genetisch materiaal van de ouders.

Selectie is vervolgens weer niet willekeurig, maar afhankelijk van de omgeving en omstandigheden. Die mutaties die het beter doen dan anderen hebben een hogere kans om over gedragen te worden naar de volgende generatie.

Mutaties gooit dus nieuwe ideeën op, terwijl selectie hier de werkende ideeën uitpikt, bij wijze van spreken.

Dit alles is niet met voorbedachte rade. Er is geen richting in de evolutie, er is niet een structurele drang naar complexiteit, intelligentie, of wat dan ook. Enkel naar dat wat lang genoeg in leven blijft om zich voort te planten, op wat voor manier dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oooh, minnetjes! Iemand interesse in me te vertellen waar ik een fout heb gemaakt? Dan leer ik er misschien ook nog wat van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een uitstekend antwoord simply. De minnetjes zullen wel van creationisten komen maar ja die lopen wel vaker met oogkleppen voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord ; zie die minnetjes maar als complimenten uit een bepaalde.....hoek zal ik maar zeggen.
rose
13 jaar geleden
Als ik een minnetje zou hebben gegeven, ik heb dat niet gedaan, maar als, dan zou dat zijn vanwege het feit dat je wel kunt stellen dat er geen enkele reden is om aan te nemen DAT evolutie met voorbedachte rade gebeurt, dat er geen aanwijzingen voor zijn, maar dat je eigenlijk niet kunt vaststellen dat het NIET met voorbedachte rade gebeurt. Alleen is dat natuurlijk veel te weinig voor een min, hooguit voor 0,1 min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose; Ik zit er waarschijnlijk op een andere manier in, maar ik heb geen angst om, na voldoende gebrek aan positief bewijs, er voor uit te komen dat een fenomeen (in dit geval sturing met voorbedachte rade) er niet is. Dat zal een persoonlijke kronkel zijn.
rose
13 jaar geleden
Het is in ieder geval niet logisch, in de zin dat het uit de premissen niet is af te leiden.
rose
13 jaar geleden
Je zegt eigenlijk: "Als voor iets niet voldoende positief bewijs voor het bestaan voorhanden is bestaat het niet."
rose
13 jaar geleden
Of "Als ergens niet voldoende positief bewijs is is het niet waar."
rose
13 jaar geleden
Daar mist een voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer iets in de richting van "als er ondanks zoeken consequent geen positief bewijs is". Op een gegeven moment is een positief resultaat zo vaak afwezig gebleken, dat het er waarschijnlijk niet gaat komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die waarschijnlijk vind ik dan niet de moeite waard om te noemen.
rose
13 jaar geleden
Zorgvuldigheid is een belangrijke factor bij het vermijden van misverstanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is andersom : als iets niet bestaat, zul je er ook geen bewijzen voor vinden. Voor alles waarvoor geen bewijs is, kun je wel bewéren dat het er is, maar dat zul je dan vervolgens ook hard moeten maken. Dat is tot op heden dus nog nooit gelukt . Zelfs niet een heel ieniemienie klein beetje. Dus kun je er maar beter van uitgaan dat iets waarvoor geen aanwijzingen zijn, er ook niet is. Anders zou je de hele dag op je hoede moeten zijn voor potentiele dingen die wel eens uit de lucht zouden kunnen komen vallen.
rose
13 jaar geleden
Je kunt er best van uitgaan, maar je kunt het niet weten.
Wat Pinokkio zo mooi beschijft is "evolutie met natuurlijke selectie": welke eigenschap overblijft (wit) is puur afhankelijk van de toevallige omstandigheden (sneeuw).

Evolutie met voorbedachte rade bestaat ook: dat is fokken. Het wordt ook wel "evolutie met kunstmatige selectie" genoemd.

Wat verschilt is de manier van selecteren. Op de boerderij kiest de boer met welke dieren door te fokken, en met welke niet. In de natuur is de selectiemethode: eten of gegeten worden. Wat het zelfde is, is evolutie zelf. Dat proces is in beide gevallen puur toevallig en ongericht; evolutie is gewoon het feit dat soorten beetje bij beetje veranderen over de generaties heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ontstaat al naar gelang er aanpassing van een ras noodzakelijk is.
Als een soort zich niet voldoende kan evolueren zal het uitsterven.
Evolutie die met voorbedachte radeplaatstvindt heet "genetische manipulatie" dat is eigenlijk een proces dat al eeuwen bestaat, kijk maar naar honden,koeien,paardenrassen etc. dan heet het alleen "fokken" maar in principe komt dat allemaal op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De feiten tonen aan dat elke levende diersoort door de eeuwen heen onveranderd zijn gebleven.
Soort blijft soort.

Vanwege de schadelijke aard van mutaties werd in The Encyclopedia Americana toegegeven: „Het feit dat de meeste mutaties schadelijk zijn voor het organisme,
schijnt moeilijk te rijmen met de opvatting dat mutaties de bron zijn van nog onbewerkte grondstoffen voor de evolutie.

De mutanten op de plaatjes in biologieboeken vormen inderdaad een verzameling gedrochten en monsters, en mutatie schijnt veeleer een destructief dan een constructief proces te zijn.” — 1977, Deel 10, blz. 742.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Punt 1: niet bij de geboorte, maar bij het samensmelten van de cellen en het combineren en repliceren van de dna
Punt 2: het is geen fout, maar een voldoende en noodzakelijke voorwaarde om het meest relevante eigenschappen van het soort te ontwikkelen.
Punt 3: het is vergelijkbaar met een fout (maar afwijking is beter) omdat je op geen enkele wijze kan voorspellen waar en wanneer een afwijking zal voorkomen. In ieder geval is replicatie niet perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutie is tijdig aanpassen of verdwijnen.
Wie zich het beste kan aanpassen heeft de meeste kans.
Iedere spontane mutatie kan een voor of nadeel zijn en zijn een onderdeel van de natuurlijke selectie.
De evolutie is kent enkel bewust proces, alles is toeval.
Zoals het hele leven toeval is, ook het ontstaan van de mens.

Toegevoegd na 14 uur:
De evolutie is kent bewust proces... moet zijn:
De evolutie kent geen bewust proces
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het met voorbedachte rade is, is het geen evolutie maar creationisme.
Een gedachte waar ik me in kan vinden overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit blijkt voor veel mensen een kwestie van geloven te zijn. De feiten doe er blijkbaar minder toe. Er zijn drie typen antwoorden op jouw vraag in omloop:

1. God heeft alles in 1 keer geschapen en er komt niets nieuws bij. Evolutie bestaat dus niet (de bijbel, Koran of welk boek je geloofd is dus letterlijk waar)

2. God gaat stiekem door met scheppen en door Zijn wil gaat de schepping een bepaalde kant uit. Ex-minister van der Hoeven en een groot aantal gelovigen zijn ervan overtuigd dat dit aan de hand is want de feiten zijn dat er inderdaad evolutie is. (jammer voor de bijbel?)

3. De processen op celniveau binnen het embryo starten met eigenschappen van pappa en mama en kleine toevallige aanpassingen als gevolg van de unieke chemische omstandigheden. (Bij Bacteriën op soortgelijke wijze) De succesvolle individuen krijgen de meest succesvolle nakomelingen en worden dominant in hun levensgebieden.
Op dezelfde wijze worden overleven Bacteriën die immuun zijn voor Antibiotica. We zeggen dan dat ze immuun zijn geworden.

Alleen als wij mensen de selectie doen zit daar een bewust doel achter. Vlees, melk, vruchten, een langharige poedel etc.

De meeste mensen vinden de wetenschappelijke benadering te ingewikkeld en geloven liever ergens in. Vroeger geloofde men bijvoorbeeld in heksen (doodmaken dus) dat de aarde plat was en dat de zon daaromheen draaide.

Jij mag zelf kiezen (gelukkig wel) wat volgens jou waar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooi voorbeeld vind ik een Giraffe, blijkbaar was dat handig, een lange nek. Maar die nek is niet ineens langer geworden. Nee, het natuurlijke toeval zorgt ervoor dat er zo nu en dan een giraffje met een iets kortere of langere nek wordt geboren. Die met de langste nek kan bij de meeste blaadjes uit die hoge boom.