Is optimisme aan te leren?

Ik ben zelf nogal pessimistisch ingesteld. (hoe) kan je jezelf leren optimistischer te denken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn pessimisten die denken dat het "beter" is om pessimistisch te blijven denken. Zij zeggen veelal dat wanneer je lage verwachtingen hebt, dingen altijd alleen maar mee kunnen vallen en je teleurstellingen voorkomt.

Het is echter bewezen dat het veel gezonder is om optimistisch te leven. Mensen reageren positiever op je en zelfs ziektes schijnen sneller te genezen. Ook je weerstand blijkt er hoger van te kunnen worden.
Het lijkt me belangrijk om, als je je instelling wilt veranderen naar optimisme, je goed beseft waarom je dit wilt doen en wat voor zin het heeft.

Het belangrijkste is om bewust bezig te gaan zijn met je gedachten. Net alsof je als een tweede persoon zijnde, naast jezelf staat en let op alles wat je zegt in je gedachten.

Het vereist een hoop discipline om hier de gehele dag, iedere dag mee bezig te zijn. Zelfs als je iets belangrijks aan het doen bent wat al je concentratie vergt.
Eerst moet je leren hoe je een pessimistische gedachte om kan zetten naar een optimistische. Voorbeeldjes:

- Ik kan dit niet/ natuurlijk kan ik dit!
- Dit gaat niet lukken/ natuurlijk gaat dit lukken!
- Dat feestje gaat toch niet door/ Ik hoop dat het feestje
doorgaat!
- Morgen gaat het regenen/ Misschien schijnt morgen toch
nog even de zon!
- Dit glas is halfleeg/ Dit glas is halfvol!

Vervolgens ga je bewust bij elke situatie iets positiefs proberen te denken. Zodra je jezelf op een pessimistische gedachte betrapt, draai je deze naar een optimistische.
Bij alles, ja álles wat je denkt!

De valkuil in dit proces is dat je kunt denken dat de optimistische gedachte nergens op slaat.
"Maar het weerbericht zegt dat het morgen echt gaat regenen! Waarom zou ik op de zon hopen?"
"Maar het feestje is allang afgezegd!"
"Maar ik heb helemaal niet geleerd voor dit tentamen, hoe kan ik het dan halen?"

Trap daar niet in. Dwing de optimistische gedachte om gedacht te worden, ook al sta je er absoluut niet achter en geloof je er eigenlijk niet in. Hou je eraan vast, en zie dan eens wat je allemaal kunt bereiken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat kan. Door je gedachten op te schrijven en dat vol te houden voor een tijd. Schrijf een negatieve gedachte op, die heb je al en daarnaast eden positieve gedachte. B.v. Ik ga dat examen niet halen, ze vragen net de dingen die ik niet weet: Ik ga dat examen halen, ondanks dat ik niet alles weet, ze vragen net de dingen die ik weel weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en nee.gedeeltelijk wel als een soort aanzet.maar uiteindelijk moet t van binnenuit komen.

Toegevoegd na 1 uur:
probeer na elke pessimistische gedachte een positieve te zetten,waar je zelf dacht achter kan staan.probeer de dag altijd af te sluiten met een positieve gedachte..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent al een heel eind op weg als je van jezelf onderkent dat je vrij pessimistisch bent en dat je aangeeft dat je wat positiever wil zijn.
Je kunt beginnen met proberen je pessimistische gedachten te relativeren naar iets neutraals, en dan van neutraal naar positief.
Gedragsveranderingen zijn moeilijk, maar als ze vanuit jezelf komen, helemaal niet onmogelijk. Dus laat je niet ontmoedigen! Denk positief! Dit kun je ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat pessimisme te maken heeft met je aard, met de biologische samenstelling in je lichaam. Een of ander stofje wat je mist misschien , maar ook hoe je bent opgevoed, door ervaringen...externe invloeden...hooggevoeligheid enzovoort...de kunst is inderdaad naast je pessimistische gedachten een positieve gedachten neer te leggen, dat vraagt om oefening elke dag weer...het is ook elke dag aan jezelf werken ... zodat de verintenissen in je hoofd misschien anders kunnen worden ... weet je gevoelens komen en gevoelens gaan, ik denk dat iedereen dat wel kent...we kunnen het ene moment hardstikke blij zijn en het volgend moment denk je blehhh rotwereld ofzo... dat ligt dan toch hoe je dingen denk ik ontvangt en hoe de aard van het beestje ook is, de rest is dan toegevoegd...ja kom je er echt niet uit dan is altijd professionele hulp op zijn plaats denk ik , als het je leven echt zo beinvloed dat je niets positiefs meer zou zijn...maar dat haal ik niet uit je vraag:)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pessimistisch is geen karakter eigenschap.

Je bent kritisch.

daar is niets mis mee!

Ik zou het als ik jou was accepteren.
Een mens die zichzelf - en zijn eigenschappen- accepteert
is een stuk gelukkiger.

Ik zou geen idealisten opzoeken, die houden jou alleen maar tegen!
Die vinden jou vervelend want jij ziet altijd 'beren op de weg'.

Het enige wat wel heel belangrijk is voor jou:
Accepteer dat onzekerheden bij het leven horen!

Als je dat kunt, wordt je wat rustiger van binnen.
Dan kun je wat meer relaxed in het leven staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, ik weet dat uit eigen ervaring. Ik ben een "realistische denker", zo noem ik het zelf graag. Anderen bestempelen het als negativisme.

Je kunt bepaalde methodes leren toepassen. Door gedachten die je hebt die irreeel zijn te veranderen in gedachten die reeel zijn.

ALs je daar veel mee oefent dan kun je positivisme zeker leren.

En tegenover 1 negatief ding zouden minstens 3 moeten staan om het negatieve te vergeten.

Dus veel leuke dingen doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker kan dat, je bent al bezig door het te willen.

Zeg voor je zelf 's avonds hard op regels op!
"Ik ben áltijd optimistisch."

Zeg dit zo'n 7 keer achter elkaar, overdrijf het vooral en probeer tijdens het opzeggen van die regel, te zién dát je optimistisch bént! Stél je het voor!

Wanneer je hier mee begint, kan het wel eens moeilijk zijn maar ga er vooral mee door! Na een tijdje zul je merken dat het gevoel wat je er bij visualiseert als waar gaat voelen. Dan vooral lange tijd mee door gaan!
Je zult merken dat je optimistischer wordt.
Dan nog een tijd er mee door gaan.
Werkt echt, het is de kracht van het positief denken.

Buig ook elke pessimistische gedachte om naar positief, hard werken dus maar dan heb je kans van slagen!

Wie zaait, zal oogsten!

Jij zaait in je onderbewustzijn en jij zult dit voelen groeien!

Succes!