Kennen bomen ook een evolutie?

Zijn bomen de afgelopen miljoenen jaren geëvolueerd of veranderd er niets aan bomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zeer zeker zijn bomen geevolueerd. In het Perm en het Cambrium (geologische tijden) had je alleen bomen die een soort reuzenvarens waren. Pas later zijn daaruit de loofbomen en de naaldbomen ontstaan. Het is trouwens best moeilijk om na te gaan hoe de evolutie van bomen en hun bladeren precies verlopen is, omdat ze veel makkelijker vergaan dan botten van dieren. Vaak vind je alleen afdrukken van bladeren, of versteende zaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik denk het wel, want de beesten evolueren die de bomen nodig hebben, dus zal de boom zich ook aanpassen zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk evolueren bomen ook.

Op bomen werken soortgelijke concurrentie factoren als op dieren. En daarom moeten bomen zich ook aanpassen aan de omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, Google maar eens op boomvarens (een soort oerbomen) en op Ginkgo - een oeroude loofboom die sinds de dinotijd niet veranderd is.
En vergelijk die maar eens met de meeste andere bomen, dan zie je enorme verschillen. Dus ook bij bomen verandert er van alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
álle vormen van leven kennen evolutie,want evolutie betekent de ontwikkeling van een primitieve staat van leven naar een steeds geavanceerdere vorm van leven toe,dus ook bomen kennen evolutie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je begrippen selectie en evolutie uit elkaar moet halen. Even een simpel voorbeeld.

In de supermarkt of bij de groenteboer zie je diverse soorten appels. Dat komt omdat de telers selectie op hun bomen hebben toegepast om tot de gewenste soort appels te komen. En voor diverse soorten is er een specifieke markt. (handappels en appeltaartappels)

Waarom kunnen appelkwekers kiezen uit verschillende eigenschappen van appelbomen?

Iedere appelboom is een beetje anders dan andere door zijn afkomst (verschillende eigenschappen van de pappie en mammie boom) maar ook door kleine variaties in de wijze waarop zijn genen tot expressie kwamen.
De kweker zorgt vervolgens dat zijn keuze dominant wordt door bomen met ongewenste eigenschappen weg te doen en alleen door te gaan met de gekozen bomen.

Door selectie kennen we nu eigenlijk alleen appelbomen met grote appels terwijl de oerboom hele kleine (en zure) appels had.

Het grote verschil tussen die oer-appelboom en de bomen van vandaag noemen we dan de evolutie en wel door menselijke selectie.

Volgens mij geeft dat al het antwoord: Ja, bomen evolueren dus ook.