Is alles op de wereld gemaakt van grondstoffen van de aarde?

Bijvoorbeeld, hout is gemaakt van een boom (wat weer van de aarde is), plastic is gemaakt van olie ( ergens gehoord, maar olie is weer van de aarde afkomstig).

Zou de mens zelf nog eigen stoffen kunnen maken die niet uit de grond komen op aarde?

Groetjes

Toegevoegd na 9 uur:
iedereen even plusje als dank, en alle antwoorden die hier staan waren goed:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Alles is een constante, dus er kan niets nieuws bij worden gemaakt. Als er een nieuw materiaal wordt gemaakt is dat enkel een nieuwe reactie tussen verschillende stoffen. Er kan niet iets opeens nieuws ontstaan.
Het enige materiaal dat niet aards is, is afkomstig van een ingeslagen meteoriet. Maar volgens mij bestaan meteorieten zelfs nog uit materiaal die ook op aarde te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, Alle antwoorden hier waren duidelijk en hulpzaam, maar om toch iemand als ''beste antwoord'' hier te kiezen... voila:) Bedankt allemaal nog!

Andere antwoorden (4)

Nee, lijkt me niet. Dus alles komt van wat er op deze wereld aanwezig is. Namelijk moleculen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik bedoelde eigenlijk alles binenn deze atmosfeer, de aarde e.d, dus niet ''uit de ruimte''.
Maar de herkomst van bijv. moleculen e.d zou heel moeilijk zijn om achter te komen, vandaar dat ik de vraag had gesteld of zo'n beetje alles gemaakt is van grondstoffen van de aarde.. Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met wereld, bedoel ik ook onze planeet. Anders had ik het universum gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh oke. mijn excuses daarvoor.
Uiteindelijk is alles opgebouwd uit atomen en deze atomen komen ook weer terug. Denk aan water, die als regen naar beneden komt, bevriest tot een ijsberg, verdampt en weer wordt opgenomen tot de lucht zo verzadigd is dat het weer regent. Dit is een simpel voorbeeld, maar eigenlijk geldt ditzelfde principe voor alles. Elk materiaal wordt weer afgebroken en opnieuw verwerkt door de natuur, alleen moet je voor sommige materialen wel heel lang geduld hebben!

(Als kanttekening, intussen hebben we natuurlijk ruimte-afval (afval van ruimtevaart en oude satellieten) en dat komt dus voorlopig niet terug.)

Zolang wij dus geen materialen van 'outer space' gaan gebruiken, is alles in principe een grondstof van onze eigen aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens maakt eigen stoffen die niet uit de grond komen. Ook planten doen dat trouwens.

Neem een boom. Die neemt kooldioxide op uit de lucht. Een molecuul kooldioxide bestaat uit een atoom koolstof en twee atomen zuurstof.

De boom haalt het molecuul uit elkaar met behulp van zonne-energie (licht). De twee zuurstofatomen zijn afval; dat afval dumpt de boom in de atmosfeer (en wij zijn daar blij mee). Het koolstofatoom wordt door de boom ingebouwd in materialen die de boom nodig heeft om te leven en te groeien.

Op die manier is het hout dat je noemt, in feite grotendeels afkomstig uit de lucht - dus niet uit de aarde.

Kunstmest bevat stikstof. Kunstmest kan worden geproduceerd via het Haber-Boschproces (zie Bron hieronder), uit (onder andere) stikstof uit de lucht. Dus ook kunstmest wordt deels uit lucht gemaakt, en niet uit iets dat uit de aarde komt.

Verder fungeert de aarde als een kosmische stofzuiger, die continu stof uit de ruimte opvangt. Dat stof dwarrelt langzaam neer en komt uiteindelijk deels terecht in producten die wij maken. Een klein deel van het materiaal waaruit onze producten bestaan, komt dus uit de ruimte.
Cryofiel
13 jaar geleden
De energie die we allen in grote mate gebruiken is toch voor het allergrootste deel afkomstig van de zon.
En dat geldt ook voor aardolie, die er alleen is omdat er planten groeiden dankzij de zon.
We importeren op aarde dan ook grote hoeveelheden energie van de zon...
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha oke..
Bedankt!