Op onderstaand forum is eea geplaatst vwb gemiddeld iq per land.
Echter, geen volledig antwoord op je vraag want een land is niet perse bevolkt met 1 volk.
Zo zou het zomaar kunnen dat 1 deel van een land , volk A, zeer intelligent is en het andere juist minder dan gemiddeld en tevens veel groter. Per saldo komt zo'n land dan in het midden uit.

Ook ontbreekt in die gegevens de standaard deviatie per land...je ziet niet hoe groot de spreiding van de intelligentie is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op het forum is er in de eerste post een link naar een vollediger site (engelstalig, derhalve eigenlijk niet op GV toegestaan en daarom heb ik dit forum met een nederlandstalige selectie gelinked)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het mieren volk
alle dieren zijn slimmer dan mensen.
oorlog voeren kennen ze niet.
in die wereld gebeurt niets zonder reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkens een onderzoek van Eysenck zijn de Eskimo's het meest intelligente volk. Wanneer je de extreme omstandigheden in aanmerking neemt waaronder zij gewoon zijn te leven, is dat geen opmerkelijke uitkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas zijn de onderzoeken van de heren antropologen e.d. zéér cultureel bepaald en geven bovendien een tijdsbeeld-gemiddelde te zien: waarschijnlijk is het "slimste" volk op Aarde een fictie.

De mens heeft een gemiddelde intelligentie en deze is door evolutionaire processen bepaald.

Het spreken over het "slimste" volk op Aarde heeft m.i. géén zin: ja,het éne volk (b.v. Japanners) heeft méér technologie + welvaart dan het ándere (b.v. Papua Nieuw Guinea),maar dat wil absoluut nog niet zeggen,dat in essentie de Papuanezen "minder slim" zouden zijn!

Deze onderzoekingen zijn dus cultuur- en tijdgebonden onderzoeken en zeggen derhalve niet veel.

En bovendien: gezien de afgelopen,zeg,10.000 jaar,is de mensheid qua intelligentie wezenlijk níet echt ( nog) verder geëvolueerd: en dat geldt voor álle volken..