Een estuarium is een getijdemonding. Een deltakust is een getijdemonding waar de rivier in breed laagland de zee in stroomt en zich dan veelal in deltavorm verspreidt.
Maar rivieren kunnen ook in een smallere opening de zee naderen waardoor de uitwaaiering in deltavorm niet kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de duidelijke en correcte uitleg.
Bij een delta zou nog vermeld kunnen worden dat bij lage stroomsnelheid en de afwezigheid van veel getijdeverschil er veel afzetting plaatsheeft die een delta vormt.
Een delta is de landvorm die ontstaat door het uitmonden van een rivier in zee.
Het estuarium is de plaats waar het water van de uitmonding van een rivier in zee zich bevind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 'delta' is een uitmonding in de zee in vele vertakkingen . Die vertakkingen hebben samen meestal de vorm van een driehoek (delta) , vandaar de naam.
Bij grotere rivieren kunnen de delta's groot zijn.
Bij de Nijl (het beste voorbeeld) is de delta bijna twee derde van de oppervlakte van Nederland. De grond in de delta is zeer vruchtbaar en overstroomt regelmatig.

Een estuarium is een grote trechtervormige monding. Aan de monding zelf kan de rivier tot meer dan 10 km breed zijn.
De Gironde is een goed voorbeeld.
In de monding is meestal getijde en het water is er brak.
De riviermondingen in Nederland zijn een beetje beiden: het is een complex systeem van een aantal grote stromen die zich vertakken in de benedenloop , maar soms ook een groot estuarium hebben ; Bijna de helft van Nederland is een samengestelde delta. De mondingen van bijv. De Schelde hebben in dat complex duidelijk een estuarium (de volledige Nederlandse Westerschelde .

Toegevoegd na 3 minuten:
Boven Nijl delta
Onder : trechter van de Gironde (Garonne)

Toegevoegd na 13 minuten:
Nog een weetje : Veel delta's zijn gedomineerd door de rivier ...bij uitmonden in zeeën met weinig getijde zoals De Middellandse Zee , Zwarte Zee , Kaspische Zee