Bij een gewone koel- of vrieskast wordt wel de warmte onttrokken aan de koel- of vriesruimte, maar niet het vocht dat zich in die lucht bevindt. In het vriesgedeelte ontstaat daardoor rijpvorming, ofwel ijsafzetting. De lucht in de kast houdt dus een hoog vochtigheidsgehalte.

Bij NoFrost wordt de lucht met vocht en al uit het vriesdeel gezogen. De lucht wordt gekoeld en het vocht wordt als ijs vastgehouden door de verdamper. Deze wordt regelmatig volautomatisch ontdooid waarbij het vocht wordt afgevoerd naar een bakje op de motor waar het verdampt. Een ventilator blaast de koude en droge lucht weer terug in de kast.