Hoe komt het dat bijvoorbeeld soep bij het opwarmen,plots hard gaat stomen , als je stopt met opwarmen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het gasvormige water condenseert als de omgevingstemperatuur daalt. Stop je met opwarmen, dan wordt de omgevingstemperatuur plotseling (veel) lager en zal het gasvormige water condenseren tot een damp = zichtbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid: het gasvormige water ontstaat natuurlijk boven de pan door het opwarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toen het gas nog hoog stond dampte het ook heel hard maar echte stoom kun je niet zien. Pas als stoom begint te condenseren zie je de kleine waterdruppeltjes.
Dit gebeurt als je het gas uitdraait, dan kan de koudere lucht uit de kamer bij de waterdamp komen. Voor die tijd schermde de hete lucht van de gasvlam de waterdamp af van de koudere lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De soep stoomt net zo hard als bij het opwarmen vlak voor je de warmte bron uitschakelt. Enkel doordat de warmtebron is uitgeschakeld is de opwaartse luchtstroom sterk verminderd, waardoor de stoom langer boven de soep blijft hangen. Zou je de warmte bron onder de sterk stomende soep weer ontsteken, zal je zien dat het lijkt of de soep weer minder stoomt.