Wat is het verschil tussen paracetamol en aspirine?

Ik voel me een beetje grieperig en ik ben bang dat het erger gaat worden. Ik heb nu de keuze uit aspirine of paracetamol om mee te nemen naar mijn kamer. (Ik ben nu bij ouders) En ik vroeg me af welke ik het beste kan gebruiken en of ik het nu al moet innemen of als het erger is pas. Daarvoor wil ik dus het verschil weten tussen deze twee.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Aspirine en paracetamol zijn allebei veelgebruikte pijnstillers. Aspirine wordt gebruikt als soortnaam voor de werkzame stof acetylsalicylzuur. Aspirine® van Bayer is in de loop der tijd steeds meer verworden van een merknaam naar een soortnaam voor deze werkzame stof. Aspirine werkt ook ontstekingremmend en koortswerend. www.aspirine.nl Paracetamol is het meestgebruikte pijnstillende en koortsverlagende middel ter wereld. Het kan afzonderlijk gebruikt worden, maar ook in combinatie met b.v. aspirine en/of cafeïne. Paracetamol wordt vrijwel altijd goed verdragen en geeft minder aanleiding tot maagklachten dan aspirine. De chemische formule van paracetamol, of eigenlijk van de werkzame stof acetaminophen is C8H9NO2 (N-acetyl-4-aminofenol). Omdat het patent op paracetamol inmiddels is verlopen, is paracetamol makkelijk en tegen lage kosten verkrijgbaar. Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Paracetamol Zowel paracetamol als acetylsalicylzuur zijn goede pijnstillers, maar acetylsalicylzuur geeft meer bijwerkingen (zoals maagklachten en bloedverdunning) dan paracetamol. Paracetamol verdient daarom de voorkeur; het is verkrijgbaar als tablet, capsule, drank of zetpil. Bron: www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz32.html

Aspirine zie je nauwelijks niet meer. Aspirine had behoorlijk veel bijwerkingen omdat deze via de maag werden opgenomen paracetamol gaat via de lever. Bij aspirine kwamen vaak maagbloedingen voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100