Wat is het verschil tussen paracetamol en aspirine?

Ik voel me een beetje grieperig en ik ben bang dat het erger gaat worden. Ik heb nu de keuze uit aspirine of paracetamol om mee te nemen naar mijn kamer. (Ik ben nu bij ouders) En ik vroeg me af welke ik het beste kan gebruiken en of ik het nu al moet innemen of als het erger is pas. Daarvoor wil ik dus het verschil weten tussen deze twee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Aspirine en paracetamol zijn allebei veelgebruikte pijnstillers. Aspirine wordt gebruikt als soortnaam voor de werkzame stof acetylsalicylzuur. Aspirine® van Bayer is in de loop der tijd steeds meer verworden van een merknaam naar een soortnaam voor deze werkzame stof. Aspirine werkt ook ontstekingremmend en koortswerend. www.aspirine.nl Paracetamol is het meestgebruikte pijnstillende en koortsverlagende middel ter wereld. Het kan afzonderlijk gebruikt worden, maar ook in combinatie met b.v. aspirine en/of cafeïne. Paracetamol wordt vrijwel altijd goed verdragen en geeft minder aanleiding tot maagklachten dan aspirine. De chemische formule van paracetamol, of eigenlijk van de werkzame stof acetaminophen is C8H9NO2 (N-acetyl-4-aminofenol). Omdat het patent op paracetamol inmiddels is verlopen, is paracetamol makkelijk en tegen lage kosten verkrijgbaar. Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Paracetamol Zowel paracetamol als acetylsalicylzuur zijn goede pijnstillers, maar acetylsalicylzuur geeft meer bijwerkingen (zoals maagklachten en bloedverdunning) dan paracetamol. Paracetamol verdient daarom de voorkeur; het is verkrijgbaar als tablet, capsule, drank of zetpil. Bron: www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz32.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Aspirine zie je nauwelijks niet meer. Aspirine had behoorlijk veel bijwerkingen omdat deze via de maag werden opgenomen paracetamol gaat via de lever. Bij aspirine kwamen vaak maagbloedingen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aspirine werkt koortsverlagend, ontstekingsremmend en pijnstillend. Paracetamol werkt alleen koortsverlagend en pijnstillend. Aspirine geeft weer meer kans op optreden van maagproblemen. Langdurig en hoog gebruik van paracetamol kan leidden tot leverproblemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even een antwoord op je tweede vraag wanneer je ze in moet nemen.
neem er nu 2 en vlak voor je naar bed gaat 2, kruip op tijd onder de wol, misschien ben je dan morgen al weer een stuk opgeknapt. beterschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zijn verschillende werkzame middelen.
en:
de prijs.
aspirine kost 3,69 voor 20 stuks
paracetamol kost 0,49 voor 20 stuks

de neuroloog adviseerde mij ivm pijn ipv paracetamol aspirine te gebruiken. het maakte in mijn situatie niet uit:
de pijn bleef even afschuwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de verschillen: zie het antwoord van Djimme.

Tegen griep, of waarschijnlijker verkoudheid, helpt geen pijnstiller. Eigenlijk is er geen goed medicijn tegen griep of verkoudheid. Wat het beste werkt, is veel slapen en zorgen dat je weerstand beter wordt. Als je normaal eet, hoef je geen extra vitamines. Als je niet kunt slapen van de (keel)pijn, zou je wel een pijnstiller kunnen nemen. Als je niet kunt slapen van de hoest, kun je codeïne nemen. Daar slaap je sowieso goed op.