Hoe komt het dat de aarde draait?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is die vraag al eerder gesteld - kans dus dat ie wordt verwijderd ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn een tol; als we niet draaien vallen we om

Antwoorden (5)

Het zou ondenkbaar als ie niet draait, zie o.a. deze site
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets staat stil in het universum, niets, dus ook de aarde niet...
De aarde had een momentum, en dat zal nog miljarden jaren zo zijn...

Is een heel andere tijdschaal dan de menselijke...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4,5 miljard jaar geleden trokken rotsen en ruimtepuin tezamen in klonten die Mars, Venus en de aarde zouden gaan vormen.
Rotsen aan de binnen- en buitenkant van de baan, die de aarde nog steeds beschrijft, hadden verschillende snelheden en werden naar de samenklonterende aarde getrokken. Het verschil in momentum gaf een draaiïmpuls aan de planeet.
AWM
14 jaar geleden
In het beste antwoord op de vraag, waarom de zon om zijn as draait, staat dat ons zonnestelsel is onstaan uit een ronddraaiende wolk interstellaire materie.
Zijn we wel weer terug bij af: want hoe is die interstellaire wolk dan gaan draaien?
Dat moet al begonnen zijn met de oerknal.
Materie werd toen met grote snelheid in alle richtingen weggeslingerd, maar niet geheel gelijkmatig, zodat er onder invloed van de onderlinge zwaartekracht weer klonters met dichtere materie onstonden.
Zie je ook op foto's van ringnevels rond ontplofte sterren: daarin zitten dunnere en dichtere plekken.
Die eerste klonters zullen ook niet allemaal dezelfde snelheid hebben gehad.
Stel: er was een klont, die iets sneller bewoog dan een klont links daarvan, maar ze oefenenden wel aantrekkingskracht op elkaar uit. De klont rechtsvoor werd daardoor iets naar links afgebogen, de klont rechtsachter iets naar rechts, en zo begonnen ze om elkaar heen te draaien, of brachten anders weer andere klonters uit hun rechte baan. En zo is uiteindelijk de meeste materie in het heelal rond gemeenschappelijke zwaartepunten gaan draaien.
De rest heeft antwoordman al heel mooi uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met het antwoord van pileus daar moet ik nog extra aan toevoegen. Een deel van de draaiing van de aarde is ook veroorzaakt dat in de geschiedenis van de jonge aarde de aarde is gaan botsen met een andere planeet. Dit heeft niet alleen gezorgd dat de maan in een baan rond onze aarde draait maar ook dat de aarde sneller is gaan draaien. De maan heeft trouwens een extra effect het zorgt er voor dat de aarde langzaam aan langzamer draait. Dit komt omdat de maan een bepaalde kracht uit oefent op de aarde. Kortom de aarde is gaan draaien omdat het ontstaan is uit een draaiende wolk ruimte stof. Daar komt ook nog eens bij dat de aarde sneller is gaat draaien omdat het in zijn geschiedenis een botsing heeft gehad met een andere planeet.