Waarom moeten (veel) mensen opeens 'nodig' als ze water horen lopen?

Ik vind dat zo vreemd... komt dat puur door de associatie met het geluid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/plas-drang-water-hoor-stromen.3508
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, ja sorry... ;-)

Het beste antwoord

Quest (magazine) heeft deze vraag ooit beantwoord:

Het is conditionering in de vroege kinderjaren. Waarschijnlijk hebben je ouders bij het zindelijk maken gebruikt gemaakt van plasgeluidjes als je op het potje zat of de kraan laten lopen, in iedergeval alles uit de kast getrokken wat ook maar met plasgeluiden te maken heeft om je maar op het potje te laten plassen. Als je dan eenmaal plaste werd je volop beloont met complimenten. Hier door associeer je plassen met plasgeluiden, je werd er namelijk voor beloont als je de link legde tussen het plasgeluid (water of gekke tonen uit je ouders mond) en het zelf plassen.
Het zijn dus niet spiegelneuronen maar conditionering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Spiegelneuronen kwestie ook hier...

Horen wateren, doet wateren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus als jij zit te zeiken, moet ik plassen...
Ja dat zal vast wel. Ook water uit de kraan of bij een waterval werkt stimulerend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsik een gok zou moeten doen dan denk ik dat het een overblijfsel is uit de oertijd.
In die tijd leefden mensen ook al in groepen. Urineren is op zich iets gevaarlijks. Je bent niet direct klaar om te vluchten als dat nodig is, en eventuele roofdieren kunnen aan de urine lucht ruiken dat er een prooi in de buurt is.

Misschien was het dus zo dat als 1 iemand ging plassen de omgeving op dat moment wel veilig moest zijn, en dat voor de anderen ook het teken was van: hé het is hier blijkbaar veilig dus kan ik ook gaan plassen.
Omdat stromend water toch op het geluid van plassen lijkt krijgen we nu misschien nog steeds de "het-is-veilig-je-kunt-plassen-prikkel"

Maar nogmaals dit is pure speculatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons in het park lopen dwergschapen die nog heel dicht bij de natuur staan, als deze schapen voedsel krijgen met veel vocht er in, staan ze gelijk te plassen. Hun lichaam houd net zo lang vocht vast, totdat er weer voldoende in het vooruitzicht is. Bij de mens gaat dat denk ik ook zo, bij het horen van voldoende water kan je het oude lozen.