Hoe komt het dat als je te lang naar iets fel roze kijken en daarna bijvoorbeeld op de muur dan je dan een fel groene plek ziet?

Ik heb een tekst fel roze ge-highlight in Word, maar als ik eerst op het scherm kijk en vervolgens op de muur of mijn toetsenbord ziet ik een fel groen vierkant (ter grootte van wat ik roze heb gemarkeerd). Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Je ogen maken de 'complementaire' kleur aan.
Dat is de kleur, die er in de kleurencirkel precies tegenover staat. Die kleur 'ontstaat vanzelf 'als je naar een wit vlak kijkt.
De kleurencirkel bestaat uit rood, geel en blauw. Met daar tussenin oranje, groen en paars.
Tegenover rood staat groen, tegenover geel staat paars en tegenover blauw staat oranje.
En viceversa.

Het is ook heel leuk om naar een afbeelding van een negatief te kijken. (er een tijdje naar staren).
Daarna richt je je ogen op een wit vlak en dan zie je daar het echte beeld. (de foto)

Leuke vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat heeft met je netvlies te maken. Op je netvlies zitten kleine kegeltjes en van die andere dingetjes. Als je je te lang op een bepaalde kleur concentreert, en dan weer de andere kant op kijkt, wordt het negatief van die kleur (tegenovergestelde) weergegeven, in dit geval groen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je ogen heb je kegeltjes. Die zien de kleren. Je hebt 3 soorten eentje is groen en rood. Deze kleuren zijn tegenovergesteld als het ware. Roze is roodachtig en valt ook onder dit kegeltje. Als je te lang naar roze kijkt, en dan weg kijkt, zal je het tegenovergestelde zien, dus groen.