Wordt water giftig in een plastic flesje?

Laatst vond ik een colaflesje, dat ik ongeveer een maand geleden heb gevuld met kraanwater. Het water is natuurlijk bedorven, maar ik vroeg me af of het water ook giftige deeltjes van het plastic bevat. Heeft koud en heet water hier invloed op? En na hoelang zou het water te giftig zijn? Of hangt het af van het soort plastic, dat op de bodem van je flesje is te vinden (het nummer in het driehoekje)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (5)

Schoon water in een schoon PE of PP flesje wordt niet giftig.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat wel een rol kan spelen dat het flesje niet schoon geweest is (cola bevat suiker ed.) en sommige plastics geven weekmakers af die erg giftig zijn.
deze kunststoffen zijn echter verboden om als verpakking van voedsel of drank (drinken) te gebruiken.
Dus als het water bedorven geraakt is, was of het flesje (of de dop!!!) niet goed schoon of het water was niet zuiver.
Ook schoon glas geeft niet of nauwelijks stoffen aan het water af, hooguit sporen natrium.
Ik heb hier ook zelf onderzoek naar verricht, dus is mijn antwoord zowel op eigen ervaring als op algemene opvattingen gebaseerd.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat flesjes en drinkwater nooit steriel zijn en zich er dus micro-organismen in kunnen ontwikkelen.
Water wat een paar dagen in een flesje gezeten heeft zou ik om die reden niet drinken als daar geen noodzaak toe is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water is niet perse giftig van een plastic flesje. Per slot kan bronwater vele maanden (jaren eigenlijk) lang goed blijven in plastic flessen.
Echter, ik neem aan dat dat cola flesje bij het vullen niet (voldoende) steriel was. En dan kan je inderdaad bederf krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn broer doet in een lab onderzoek naar dit soort dingen (in hoeverre heeft verpakkingsmateriaal invloed op levensmiddelen)

Het flesje 'geeft niet af' . Het plastic heeft dus geen invloed op het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plastics waarvan flesjes gemaakt zijn PP en PE zijn van nature niet giftig. Er zitten geen vluchtige stoffen in, het kan ook niet oxideren met water, het is een zuivere polymeer van koolstof en waterstof. Als het al mogelijk zou zijn dat delen van het plastic oplossen in water dan zou het nog niet gevaarlijk zijn. Deze plastics zijn een redelijk ideale houder voor water. Enige nadeel zou kunnen zijn dat het niet "lichtdicht" verpakt is. Onder invloed van licht zullen er in de vloeistof (als dat bijvoorbeeld sinas is, geen water) wel processen op gang komen als verkleuring en ander verval dat de drinkbaarheid niet ten goede komt.
Water wordt niet giftig in een flesje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Colaflesjes worden gemaakt uit de kunstof PET en dit product is volkomen veilig om er water in te bewaren. Voldoet aan de warenwet.

En waarom zou het water bedorven zijn?
Wat is "goed" Fog en wanneer kun je geen water meer drinken.
Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriegroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacteriën) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen. Water in het donker zal langer drinkbaar blijven dan in het volle licht.

In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Na 2 a 3 maanden in de tropen begon het water te "leven" en kwamen er beestjes in voor. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren. En dan te weten dat ze nog 5 maanden te gaan had. Gemiddeld 10% van de opvarende stierf onderweg, maar de meeste niet door het drinken van bedorven water, maar wel door scheurbuik (vit C), beriberi (vit B1), malaria, etc.
Overigens leerden we in militaire dienst nog water uit de sloot te drinken door er een chloortabletje toe te voegen (standaard uitrusting van de soldaat.
Ook het water in mijn camper drink ik nog na een paar weken.
Je kunt "oud water" nog altijd even koken (alles dood) en er thee van zetten.
En als je het toch niet wilt drinken, dan bewaren en er aardappelen in koken, wc mee doorspoelen, ramen lappen (met een uitje) en straatje schrobben. We gooien niets meer weg in deze tijd van bezuinigingen. 30 miljard, hoeveel nullen zijn dat ook al weer?