Wordt water giftig in een plastic flesje?

Laatst vond ik een colaflesje, dat ik ongeveer een maand geleden heb gevuld met kraanwater. Het water is natuurlijk bedorven, maar ik vroeg me af of het water ook giftige deeltjes van het plastic bevat. Heeft koud en heet water hier invloed op? En na hoelang zou het water te giftig zijn? Of hangt het af van het soort plastic, dat op de bodem van je flesje is te vinden (het nummer in het driehoekje)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Schoon water in een schoon PE of PP flesje wordt niet giftig. Toegevoegd na 8 minuten: Wat wel een rol kan spelen dat het flesje niet schoon geweest is (cola bevat suiker ed.) en sommige plastics geven weekmakers af die erg giftig zijn. deze kunststoffen zijn echter verboden om als verpakking van voedsel of drank (drinken) te gebruiken. Dus als het water bedorven geraakt is, was of het flesje (of de dop!!!) niet goed schoon of het water was niet zuiver. Ook schoon glas geeft niet of nauwelijks stoffen aan het water af, hooguit sporen natrium. Ik heb hier ook zelf onderzoek naar verricht, dus is mijn antwoord zowel op eigen ervaring als op algemene opvattingen gebaseerd. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat flesjes en drinkwater nooit steriel zijn en zich er dus micro-organismen in kunnen ontwikkelen. Water wat een paar dagen in een flesje gezeten heeft zou ik om die reden niet drinken als daar geen noodzaak toe is.

De plastics waarvan flesjes gemaakt zijn PP en PE zijn van nature niet giftig. Er zitten geen vluchtige stoffen in, het kan ook niet oxideren met water, het is een zuivere polymeer van koolstof en waterstof. Als het al mogelijk zou zijn dat delen van het plastic oplossen in water dan zou het nog niet gevaarlijk zijn. Deze plastics zijn een redelijk ideale houder voor water. Enige nadeel zou kunnen zijn dat het niet "lichtdicht" verpakt is. Onder invloed van licht zullen er in de vloeistof (als dat bijvoorbeeld sinas is, geen water) wel processen op gang komen als verkleuring en ander verval dat de drinkbaarheid niet ten goede komt. Water wordt niet giftig in een flesje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100