Graancirkels : echt of nep ?

Zijn de bekende graancirkels nu met mensenhanden gemaakt,of toch door "Buitenaardsen"?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Van de meeste graancirkels is vastgesteld dat ze door mensen zijn gemaakt. De redenen voor het maken zijn divers. Sommigen willen aantonen dat graancirkels door mensenhanden kunnen worden gemaakt. Zij behoren tot groepen die het maken van figuren in graan als hobby hebben, en zijn verantwoordelijk voor graancirkels met soms zeer ingewikkelde geometrische patronen. De meeste van deze groepen maken de cirkels met toestemming van de eigenaar van het land en laten achteraf ook weten dat zij het zijn geweest die de cirkel hebben gemaakt, vaak nadat de pers en 'deskundigen' de cirkel als 'echt' hebben aangemerkt. Beroemde graancirkelmakers zijn Doug Bower en Dave Chorley die hebben aangetoond dat het mogelijk is met slechts eenvoudige hulpmiddelen ingewikkelde patronen in het graan te maken. Voor hun werk dat aantoonde dat graancirkels door mensen gemaakt kunnen worden ontvingen zij in 1992 de Ig Nobelprijs[1]. Andere graancirkelmakers vinden het amusant mensen in de waan te laten dat buitenaardse wezens verantwoordelijk zijn voor de door hen gemaakte patronen.

Verder zijn er uiteenlopende verklaringen voor het ontstaan van graancirkels geopperd, van bolbliksems en plasmadraaikolken tot parende egels.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik geloof er niet in. Simpelweg omdat die wezens van ver komen en dan zulke opvallende sporen zouden achterlaten?

Daarnaast zijn er al van heel veel graancirkels toegegeven dat ze door mensen zijn gemaakt.

Opvallend is trouwens dat graancirkels in Nederland voorkomen in het mais en niet in graanvelden. In de rest van de wereld is dat amper zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is wel vaak bewezen dat een graancirkel door mensenhanden is gefabriceerd.
Er zijn echter ook graancirkels waarvan de herkomst onbekend is.
Als ik zeg onbekend dan bedoel ik ook onbekend.

Zolang de werkelijke oorsprong dus niet duidelijk is, is iedere therie mogelijk.
Dus waarom de thoerie dat een buitenaardse entiteit er achter zit niet?