Bij het sluiten van mijn ogen zie ik nog steeds lichtvlekken. Hoe kan dit?

Bijvoorbeeld bij het kijken naar een open raam, je sluit je ogen en dan zie je nog de lichtinval van het raam voor je.
Dat heb ik trouwens ook met kleuren. Als ik mijn ogen sluit en dan heel sterk aan de kleur groen ga denken, zie ik langzamerhand groene vlekken. Hoe kan dit? Er schijnt toch bijna geen licht meer door je ogen als je ze eenmaal dicht hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Wat je ziet, is het zogenaamde nabeeld. Dit komt door het zogenaamde gewenningseffect van de lichtgevoelige cellen in je oog als je langere tijd naar een fel beeld kijkt. Je ogen compenseren als het ware voor de felle kleuren.

Doe je dan je ogen dicht, dan is die compensatie er nog steeds, maar "zie" je in werkelijkheid alleen maar zwart - of iets donkerroods als er fel licht door je gesloten oogleden schijnt. De nog aanwezige compensatie op de egale (zwarte of donkerrode) achtergrond zorgt ervoor dat jij nog steeds beelden ziet.

Onderstaande Bronnen beschrijven dit in meer detail.

Toegevoegd na 20 uur:

Dat je groen ziet als je aan groen denkt, kan twee oorzaken hebben.

De ene is puur psychisch: jij denkt zo sterk aan een kleur, dat je die kleur ook gaat zien. Je maakt in je hoofd je eigen kleuren.

De andere is de zogenaamde closed-eye hallucination. Hoewel het 'hallucinatie' heet, is het een heel gewoon effect dat bij iedereen optreedt en dus beslist niet 'raar' of afwijkend is.

Ik heb een Bron toegevoegd die de closed-eye hallucination beschrijft.

Je kunt controleren of het bij jou om zo'n closed-eye hallucination gaat of om een psychisch effect, door te proberen aan elke andere kleur te denken. Verandert de kleur die je ziet in de kleur waar je aan denkt, dan is het een psychisch effect. Verandert de kleur niet, dan zie je een closed-eye hallucination.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je naar een open raam kijkt, worden de kegeltjes in je ogen vermoeid door het licht.
Als je dan je ogen dicht doet, zie je het verschil tussen de niet vermoeide en de wel vermoeide kegeltjes (of staafjes als het over zwart wit gaat).
Je ziet dus precies de vorm van wat je net gezien hebt.
Duidelijk zo ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog: je ziet, als alles ok is met je ogen, helemaal niks, als je je ogen dicht hebt ;-)

Maar eigenlijk kijk je niet met je ogen maar met je hersenen. Je ogen zien wel wat, maar als je hersenen niet zouden meewerken, zou je niks zien.
Je ogen kijken, en vervolgens interpreteren je hersenen wat je ziet.

In het geval van het open raam: als je daar even hebt staan kijken en je doet je ogen dicht, dan worden je hersenen nog heel even een beetje "bedrogen". Je ogen zien niks meer, maar je hersenen moeten daar nog heel even aan wennen.

Als je aan groen denkt, met je ogen dicht, zijn het alleen je hersenen die "denken" een kleur groen te zien. Ook hier zien je ogen echt geen groen, maar je hersenen denken dat te zien, omdat je daar zo sterk aan denkt.