Worden mensen slecht geboren of slecht gemaakt?

Kortom, kun je vanaf de geboorte vastleggen of iemand goed of slecht gaat worden door naar de genen te kijken?
of is het een combinatie van aanleg en omgeving?

Weet jij het antwoord?

/2500

Slecht gemaakt: Gedrag is namelijk aangeleerd en niet vastgelegd in DNA of genen.

Je kunt het niet zo zwart-wit stellen. Een mens op zich is nooit slecht, zijn gedrag en daden wel. Gedrag wordt bepaald door je opvoeding en omgevingsfactoren. Slecht gedrag en slechte daden kunnen ontstaan door ernstige verwaarlozing in de eerste jaren. Maar ook door b.v. een hersenafwijking.

Misschien moet je je eerst afvragen wat slecht is en wat goed. Daar hebben verschillende mensen verschillende meningen over. In het héééél klein begint slechtheid (zoals ik dat zie) al met ouders die hun kinderen opvoeden met het idee dat alles wat kruipt doodgemaakt mag worden. Zodat heel kleine kindertjes al met een verbeten gezicht mieren, spinnen en pissebedden staan dood te trappen. Daarmee wordt m.i. agressie in de dop gevormd. Ik zie regelmatig kindjes insekten, vogels en andere dieren mishandelen en ik weet zeker dat dat niet aangeboren, maar aangeleerd is. Zou het dan ook zo zijn als iemand op een dag een soortgenoot koud maakt? Ik weet het niet zeker, maar denk wel dat je als ouder(s) in beginsel veel kunt doen aan de houding jegens (ander)soortigen!

Wat goed is of kwaad verschilt per samenleving; als je wat terugkijkt in de tijd zie je dat die normen in relatief korte tijd flink kunnen verschuiven. Om die reden alleen al is het onwaarschijnlijk dat slecht gedrag genetisch bepaald is. Aan de andere kant wordt ons gedrag inzake ethisch handelen vooral in het voorste deel van onze hersenen (frontale lobben, voorhoofdskwab) bepaald en dat gedeelte zou door erfelijke eigenschappen onderbedeeld kunnen zijn, maar dan zou zo'n persoon o.a. ook slecht kunnen plannen.

kan beide maar ik denk dat de opvoeding of de groepsdwang dat soort dingen het nog wel het meest er aan meewerken

Geen van beiden; mensen worden 'slechts' slecht gevonden. De definitie van slecht is nogal variabel en kan per persoon/cultuur/levensovertuiging/geografische locatie/etc. anders zijn.

Iedereen heeft het al een keer gezegd: Maar je wordt echt niet slecht geboren! Door de omgeving (vrienden, familie) krijg je slechte invloeden mee. Zo werkt het bij de meeste.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100