Wanneer een voorwerp aangetrokken wordt door een magnetische kracht(elektromagneet), hoe groot is dan de versnelling die dit voorwerp krijgt?

Is er een formule die deze versnelling beschrijft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De volgende formule geldt voor ALLE krachten. F = m * a
Er geldt dus altijd a = F / m
Let wel op dat F en a vectoren zijn, dus met een grootte en een richting.
Ook de snelheid v is een vector. De versnelling hoeft niet in de richting van de snelheid te liggen.
Als de versnelling loodrecht op de snelheid staat, kun je een cirkelvormige beweging hebben. Bijvoorbeeld de maanbweging om de aarde, en het rondzwaaien van een voorwerp.
Reddie