Hoe weet je of scheuren in de buiten/binnen muur van een oud pand geen kwaad kunnen? Hoe beoordeelt een technisch adviseur dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een bouwinspecteur zal nagaan of een muur een dragende wand is. Zo ja, dan kan het er op duiden dat de muur zijn dragende functie niet meer kan uitoefenen. Een buitenwand is -bij dubbelwandige muren, dus met spouw- vrijwel nooit een dragende functie hebben, tenzij op een moment na de bouw een binnenblad opgetrokken is. (Normaal wordt het huis gebouwd, en wordt de buitenste muur er tegenaan gezet.

Een muur binnen kan gewoon een afscheiding zijn, of een dragende functie hebben. Bij een dragende contructie ligt de vloer van de eerste verdieping op, of in geval van beton, 'over' de muur heen. Dit is te controleren door eventueel aanwezige stuc te verwijderen. En een ervaren contructeur kan aan de ligging van vloerbalken / betonplaten al zien waar de steunpunten en dus de dragende muyur elementen zitten.

Dat is het belangrijste criteria. Een niet dragende muur kan altijd ongestraft weg gehaald worden en dan zijn scheuren wel vervelend, maar niet gevaarlijk. Bij dragende muren zijn scheuren gevaarlijk omdat ze kunnen betekenen dat een complete verdieping niet meer goed gedragen wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vuistregel voor bouwkundigen is meestal : als je je hand er in kan steken, is de scheur te groot. Kleinere scheuren kunnen in principe geen kwaad. Wordt de scheur handbreed of breder, dan zal er iets heel drastisch met de muur moeten gebeuren. Vooral bij een dragende muur kan dat nogal dramatisch zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel zal afhangen van wat de oorzaak van de scheur is.
Was een kozijn te krap gezet of is de fundering verzakt door een veranderd grondwaterpeil, dat verschilt nogal in de consequenties.