M&O procenten

Als ik deze vraag zie: Bereken voor het jaar...de nettowinst in een percentage van de omzet.

Wat moet ik dan doen?

Als ik ten opzichte zie staan dan weet ik dan dat n-o:o moet doen.

Heb je nog meer steekwoorden of vraagstellingen waarbij je weet wat je moet doen?

Zoals bij sommige rekensommen moet je iets op 100 zetten (zit daar ook een steekwoord, vraagvorming)?

Misschien een beetje vaag gesteld maar anders weet ik ook niet hoe ik het moet uitleggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Je kunt merken dat de scholen weer begonnen zijn, ik heb al veel huiswerkvragen langs zien komen. @LuMiNeX: Ik ben niet zo goed in economie, en kan uit je vraag niet zo goed halen wat nu precies de bedoeling is.

Het beste antwoord

als er staat: als percentage van dan moet je de een door de ander delen en vermenigvuldigen met 100. dus n/o x 100 is nettowinst als % van de omzet.

Als ergens staat dat, neem '...' als basis, dan weet je dat je die op 100 moet stellen. (als ik je vraag goed interpreteer) dan is basis het sleutelwoord voor 100.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eerst netto winst berekenen door de omzet te nemen en hier alle kosten vanaf te trekken (aankoop, salaris, belasting).
Dat deel je door de omzet en vermenigdvuldig je met 100%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. reken de omzet uit.
2. reken de nettowinst uit (omzet - kosten)

Uitwerking:

nettowinst percentage: 100 / omzet x nettowinst

Toegevoegd na 19 minuten:
btw, mijn antwoord is in principe het zelfde als dat van jelle, en toch een duimpje naar beneden?

Voorbeeld:

nettowinst: 200
omzet: 800

mijn manier:

100 / 800 x 200 = 25

jelle's manier:

200 / 800 x100 = 25
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de vraagstelling "in een percentage van" wordt aangegeven wat je 100% is.
In dit geval is de omzet dus gelijk aan 100%
De uitkomst is dan gelijk aan nettowinst / omzet * 100%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je eerste vraag is de winst te delen door de gegeven omzet