Aardbevingen niet, wel maanbevingen. ;-)

Serieus, maanbevingen bestaan. Ze zijn geregistreerd door seismometers die door astronauten op de maan zijn neergezet.

Maanbevingen kunnen ontstaan door getijdenwerking. Ook de maan kent getijden, veroorzaakt door de aantrekkingskracht van de aarde. Die getijden vervormen de hele maan, en af en toe leidt dat tot een maanbeving.

Daarnaast kan de maan beven door een forse meteorietinslag.

Een ander verschijnsel dat tot lichte maanbevingen kan leiden kennen we ook op aarde: temperatuurverschillen tussen dag en nacht. Op de maan zijn die temperatuurverschillen vele malen groter dan op aarde. Doordat de maankorst inkrimpt tijdens de maannacht (die een (aardse) week of twee duurt) en uitzet tijdens de maandag (die ook een (aardse) week of twee duurt), kunnen ook bevingen ontstaan.

De krachtigste maanbevingen die tot nu toe zijn geregistreerd hadden een magnitude van 5,5 op de schaal van Richter.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wow :o