Hoe komt het dat licht reist?

Waarom gaat het vooruit? en blijft het niet stilstaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Licht is een elektromagnetische golf.

Volgens de wetten van Maxwell wekt een veranderend elektrisch veld een veranderend magnetisch veld op. Een veranderend magnetisch veld wekt een veranderend elektrisch veld op.

Licht is een veranderend elektrisch veld dat een veranderend magnetisch veld opwekt, dat een veranderend elektrisch veld opwekt, dat een veranderend magnetisch veld opwekt, enzovoort. Daar waar het elektrisch veld de maximale sterkte heeft is het magnetische veld nul, en andersom.

Vanwege de continue afwisseling van elektrische en magnetische velden, en omdat die beide velden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, spreken we gemakshalve van een elektromagnetisch veld.

De vergelijkingen van Maxwell geven aan dat de afwisseling zodanig gebeurt, dat licht zich in een rechte lijn voortplant.

Toegevoegd na 2 minuten:

Zijspoor:

De wetten van de quantummechanica geven aan, dat de energie die in het elektromagnetische veld is bevat, alleen in bepaalde vaste hoeveelheden kan worden opgenomen of afgestaan. Deze vaststaande hoeveelheid energie zorgt ervoor dat wij nooit het hele veld kunnen meten als een continue golf, maar dat wij het veld altijd in "brokjes" zullen zien. Die brokjes noemen we fotonen.

Omdat elk foton een bepaalde (vaststaande) hoeveelheid energie vertegenwoordigt, en omdat energie volgens Einstein equivalent is aan massa, heeft licht impuls, die we kunnen gebruiken om ruimtevoertuigen aan te drijven middels zonnezeilen, en massa, die ervoor zorgt dat licht wordt afgebogen door zware voorwerpen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat - tegen onze intuitie in - stilstand een onnatuurlijke beweging is. Pas door Galileo werd dit door de mensheid beseft. Iets staat pas stil als er de juiste kracht op wordt uitgeoefend; juist in grootte en richting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een intrinsieke eigenschap van de photon dat deze zich met de lichtsnelheid voortplant. Daar licht uit deze virtuele deeltjes bestaat, zal licht altijd met die snelheid blijven bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb muizen gezien, die zich ook heel snel voortplanten. Konijnen trouwens ook. Maar serieus: fotonen zijn toch geen virtuele deeltjes, zoals bijv. een graviton
Voor de rest +1