Renault-tanks
Tussen 1925 en 1936 werden voor de Landmacht twee lichte Franse tanks aangeschaft, beide
van hetzelfde merk, nl. Renault, maar elk van verschillend type, nl. van 1917 en van 1935.
Het eerste type woog bijna 7 ton, haalde een snelheid van 8 tot 12 km en was voorzien van
een 37 mm halfautomatisch kanon. Het tweede type had een gewicht van 12 ton, haalde 18
km per uur en voerde een 47 mm halfautomatisch kanon.
Met beide tanks werd druk gedemonstreerd en geëxperimenteerd. Helaas werd al te
nadrukkelijk gewezen op wat die tank niet kon, al waren er officieren die toen reeds het grote
belang van de tank ook in Nederlands terrein inzagen.
Uit rapporten en ingewonnen informaties, is mij allengs duidelijk geworden, dat de hogere
legerleiding uit de twintiger en dertiger jaren er van overtuigd was dat hier te lande de tank -
op een enkel hoger gebied na - volledig ongeschikt was voor het inzetten in het Nederlandse
gevechtsterrein.
Het tankvraagstuk tussen 1916 en 1940 is echter een hoofdstuk apart in de militaire
geschiedenis, zowel in Europa, Amerika, Azië, als ook in Nederland.
Hierop zal uitvoeriger worden teruggekomen in een der volgende nummers van
„Armamentaria”.
Pantserwagen
Toegevoegd na 3 uur:
De tank die de Nederlandse zorgen op deze bijzondere manier moest wegnemen was van het type Renault FT-17. Hij was bedoeld voor twee manschappen; een bestuurder en een kanonnier, die achter elkaar in het voertuig zaten. In tegenstelling tot de allereerste tanks was de FT-17 voorzien van een koepel, zodat het schootsveld van het 37 mm kanon niet werd beperkt. De tank onderscheidt zich van de hoge pantserwagens door de rupsbanden. Daardoor werd het voertuig minder kwetsbaar. Toch zal men zich allerminst veilig hebben gevoeld met de bepantsering van 16 mm. De tank met een gewicht van 6,6 ton bewoog zich zeer traag over het slagveld en zelfs op de weg haalde hij nog geen 8 kilometer per uur. Na de proeven bij Asschat werd de tank naar de Ripperdakazerne (cavalerie) in Haarlem gebracht, waar hij geplaatst werd bij het hek. De Renault 4 cilinder benzinemotor werd uit de tank gehaald. De Nederlandse FT-17 had zijn werk gedaan en werd niet meer ingezet tijdens de meidagen '40.
Toegevoegd na 3 uur:
http://home.tiscali.nl/~grebbelinie/geschiedenisTank.htm
- Bronnen:
-
http://www.collectie.legermuseum.nl/sites/...