Wat was de naam ook alweer van Nederlands enige tank tijdens de 2e wereldoorlog

Ik ken het verhaal dat deze nooit heeft geschoten. Hij is gezonken... Hoe heette deze tank ook alweer?

Nog even voor de helderheid.. nederland had dus maar 1 tank tijdens de 2e wereldoorlog?

Toegevoegd na 57 minuten:
aan de hand van de reactie van Bushokje.. wil ik nu nog weten wat de typenummers waren van de tanks voor de 2e wereldoorlog!

ik ben erkentelijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Renault-tanks
Tussen 1925 en 1936 werden voor de Landmacht twee lichte Franse tanks aangeschaft, beide
van hetzelfde merk, nl. Renault, maar elk van verschillend type, nl. van 1917 en van 1935.
Het eerste type woog bijna 7 ton, haalde een snelheid van 8 tot 12 km en was voorzien van
een 37 mm halfautomatisch kanon. Het tweede type had een gewicht van 12 ton, haalde 18
km per uur en voerde een 47 mm halfautomatisch kanon.
Met beide tanks werd druk gedemonstreerd en geëxperimenteerd. Helaas werd al te
nadrukkelijk gewezen op wat die tank niet kon, al waren er officieren die toen reeds het grote
belang van de tank ook in Nederlands terrein inzagen.
Uit rapporten en ingewonnen informaties, is mij allengs duidelijk geworden, dat de hogere
legerleiding uit de twintiger en dertiger jaren er van overtuigd was dat hier te lande de tank -
op een enkel hoger gebied na - volledig ongeschikt was voor het inzetten in het Nederlandse
gevechtsterrein.
Het tankvraagstuk tussen 1916 en 1940 is echter een hoofdstuk apart in de militaire
geschiedenis, zowel in Europa, Amerika, Azië, als ook in Nederland.
Hierop zal uitvoeriger worden teruggekomen in een der volgende nummers van
„Armamentaria”.
Pantserwagen

Toegevoegd na 3 uur:
De tank die de Nederlandse zorgen op deze bijzondere manier moest wegnemen was van het type Renault FT-17. Hij was bedoeld voor twee manschappen; een bestuurder en een kanonnier, die achter elkaar in het voertuig zaten. In tegenstelling tot de allereerste tanks was de FT-17 voorzien van een koepel, zodat het schootsveld van het 37 mm kanon niet werd beperkt. De tank onderscheidt zich van de hoge pantserwagens door de rupsbanden. Daardoor werd het voertuig minder kwetsbaar. Toch zal men zich allerminst veilig hebben gevoeld met de bepantsering van 16 mm. De tank met een gewicht van 6,6 ton bewoog zich zeer traag over het slagveld en zelfs op de weg haalde hij nog geen 8 kilometer per uur. Na de proeven bij Asschat werd de tank naar de Ripperdakazerne (cavalerie) in Haarlem gebracht, waar hij geplaatst werd bij het hek. De Renault 4 cilinder benzinemotor werd uit de tank gehaald. De Nederlandse FT-17 had zijn werk gedaan en werd niet meer ingezet tijdens de meidagen '40.

Toegevoegd na 3 uur:
http://home.tiscali.nl/~grebbelinie/geschiedenisTank.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitdaging nummer 2.. kom eens achter het type nummer van deze tanks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekend is dat DAF in 1939 een verzoek kreeg om een tankontwerp te genereren dat min of meer zou lijken op de M.39 Pantrado pantserwagen, een geslaagd DAF model. Enkele prototypes, in gewoon plaatstaal, werden aangevraagd door defensie-inkopers. Ook deze aankoop werd door de Minister geblokkeerd. Hij was niet van plan voorlopig tot aanschaf van vechtwagens over te gaan voor de Nederlandse defensie ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1938 werden 14 nieuwe Landsverk pantserwagens [M.38, inclusief 2 commando uitvoeringen] besteld, een variant op de M.36. Deze werden ook in dat jaar geleverd. In 1939 werd een derde opdracht vergeven, deze keer aan DAF, voor 12 Pantrado type 3 pantserwagen [M.39]. Een zeer geschikte zware pantserwagen, met het onderstel ontleend aan de eveneens geslaagde Trado truck, die garant stond voor uitstekende terreingang. Deze 12 zouden vier pelotons voor cavalerieverkenningseenheden vormen. Een vervolgorder werd in januari 1940 geplaatst voor nog eens 13 M.40 pantserwagens, een verdere modernisering van de Pantrado, en bedoeld om de M.36 van het 1e Eskadron Pantserwagens te gaan vervangen. Van de M.39 bereikten acht wagens tijdig de depots in Den Haag, waarvan er zes volledig bewapend en uitgerust waren. De overige vier stonden op 10 mei 1940 in Eindhoven bij DAF voor revisie. De M.40 was nog niet in productie toen de oorlog uitbrak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland trok ten strijde met 32 moderne pantserwagens. Om precies te zijn 12 M.36, 14 M.38 en 6 M.39 – bewapend met een 37 mm Bofors kanon en drie mitrailleurs m.u.v. twee M.38 commandowagens die geen kanon hadden [echter wel een houten dummy]. Daarnaast een vijftal oude Cardon-Lloyd carriers en drie volkomen verouderde Morris wagens. Aangetekend dient te worden dat de pantserwagens in de bewapening van de types M.36, M.38 en M.39 modern tot zeer modern waren en op de kepe beschouwd beter waren dan hun Duitse gelijken, zeker qua hoofdbewapening en terreingang. De bepantsering was echter minder goed. De enige tank die het Nederlandse leger ooit rijk was – een Franse WOI tank type FT-17 – was gebruikt voor het testen van inundaties. Het apparaat was daarna ontmanteld. Het zou de enige vooroorlogse tank in ons leger blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conclusie: De enige tank die het Nederlandse leger ooit rijk was – een Franse WOI tank type FT-17 – was gebruikt voor het testen van inundaties. Het apparaat was daarna ontmanteld. Het zou de enige vooroorlogse tank in ons leger blijven. http://www.zuidfront-holland1940.nl/index.php?page=landmacht De rest mag je zelf uitzoeken :))

Andere antwoorden (4)

Bedoel je Dikke Bertha?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is wat informatie

Toegevoegd na 2 minuten:
Was in ieder geval een Renault FT-17
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ok dat dacht ik al dus.. maar volgens mij was dit niet de allereerste nederlandse tank.. volgens mij hadden ze ergens rond de 1e wereldoorlog ook een tank nietwaar?
Dat was een Renault FT-17.
Toen het Duitse leger op 10 mei 1940 Nederland binnenviel, kon het Nederlandse leger geen gebruik maken van tanks. Er waren weliswaar 110 lichte en 35 middelzware tanks besteld, maar deze zouden niet op tijd worden afgeleverd. Toch beschikte Nederland over één heuse tank, die in 1939 regelmatig het nieuws had gehaald.
De tank was na de Eerste Wereldoorlog aangeschaft om proeven te doen in het Nederlandse poldergebied. Men kwam al snel tot de conclusie dat het gebruik van deze zware gevechtswagens niet paste in het drassige Hollandse terrein, dat doorstoken was met sloten en kanalen. Om met het aangeschafte exemplaar toch een beetje uit de weg te kunnen, experimenteerde men met manieren om slootjes over te steken. Toen Nederland overging tot de eerste inundatie in de grebbelinie, was dit een uitgelezen mogelijkheid om deze hindernis met zwaar materiaal op haar kracht te testen. De plaats van handeling was de proefinundatie bij Asschat, waar vanaf september 1939 een deel van de 5e kom onder water stond. Tevreden zag de legerleiding dat de inundatie inderdaad een geduchte hindernis vormde. Het vóértuig wat de ondoordringbaarheid het best kon aantonen, was de enige tank die Nederland rijk was. De vechtwagen kwam inderdaad niet ver en begon al snel schuin weg te zakken in de modder. Het kostte de grootste moeite om het gevaarte weer op de kant te krijgen.
Na de proeven bij Asschat werd de tank naar de Ripperdakazerne (cavalerie) in Haarlem gebracht, waar hij geplaatst werd bij het hek. De Renault 4 cilinder benzinemotor werd uit de tank gehaald. De Nederlandse FT-17 had zijn werk gedaan en werd niet meer ingezet tijdens de meidagen '40.

Toegevoegd na 56 minuten:
De Renault uit 1917 had hetzelfde typenummer FT-17. Bron: http://www.collectie.legermuseum.nl/strategion/strategion/i004673.html
In 1935 werd de tank AMC 35 door Renault gemaakt. Bron: http://www.renaultoloog.nl/oorlogsmaterieel.htm
Amadea
13 jaar geleden
Het was een Franse Renault ft-17 (uit 1917).
mvg. Norbert-Jan Nuij