Als plots de Aarde steeds met dezelfde kant naar de zon zou blijven staan, wat zouden dan de gevolgen zijn?

Het kan natuurlijk niet, maar als 't toch zou gebeuren?

Zouden de oceanen aan de ene kant verdampen en aan de andere kant bevriezen, of zou ie in zijn geheel verdampen en krijgen we dan misschien een superdikke atmosfeer (die dan deels in de ruimte weg zal vloeien misschien - dus vloeit de oceaan dan deels weg uiteindelijk?).

En kunnen er dan nog steeds 7 miljard mensen op de Aarde blijven wonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is een planeet in ons zonnestelsel waar dat voor 99% procent het geval is , dichter bij de zon en met een zeer bescheiden atmosfeer: Mercurius
Mercurius is het dichtst bij de zon , is tevens de heetste en tevens de koudste planeet van ons zonnestelsel.
Wij hebben nog een heel belangrijke atmosfeer die ons beschermd ...in geval van.... Hadden we die niet zouden we nu in een Mercurius scenario zitten :super heet en super koud.
Nu wat U suggereert is niet mogelijk op Aarde....maar stel....dan zou het aan de ene kant altijd dag zijn en aan de andere altijd nacht. Ik vermoed ook dat er een extreem broeikas-effect zou ontstaan in den beginne...dat de oceanen zouden verdampen en al die waterdamp in de dampkring terecht komt....stoombad -achtig
De andere kant zou nog een tijdje kunnen meegenieten van de circulatie van de dampkring langs de zonnekant door circulatie.....maar daarna vol met sneeuw en ijs liggen ....lagen van kilometers dik , die nog verder aangroeien (omdat ze niet meer kunnen smelten) en zodanig de oceanen aan de zonnekant laten opgaan in damp......die weer verder zou afgezet worden aan de schaduwkant en vooral aan der randen tussen zonneschijn en duisternis.
En het zou hier een onleefbare toestand zijn na een poosje.
Maar ja, dit is als , indien en mijn antwoord is misschien wel een beetje bedacht ,maar het zou ook its totaal anders kunnen zijn...indien...als...
Ik denk dt daar niemand antwoord op kan geven ,we zouden het wel in een geo-model kunnen steken en uitrekenen wat de kansen zouden kunnen zijn ...indien , als....

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik betwijfel of er in deze situatie op lange termijn nog wel leven mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik betwijfel of er in deze situatie op lange termijn nog wel leven mogelijk is."
Misschien net op de grens tussen licht en donker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is moeilijk te beoordelen omdat het niet kan op Aarde...dus we moeten hier met een science-fiction bril kijken,he.
Misschien op die rand ....op gebied van temperatuur zou het misschien wel kunnen.... maar door die grens warm koud....zou ik extreme stormen ,orkanen en onweders verwachten...(t is maar gissen hoor;
Wel een leuk denkwerkje anders.

Andere antwoorden (3)

Ja je hebt gelijk.
En langzamer hand zou de wereld uitsterven, omdat je zon nodig hebt. Maar als hij ergens lang opstaat, sterft het ook uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als dat zou gebeuren zou de kant waarop de zon staat denk ik verbranden incl. de bewoners en zal daar geen leven meer zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de ene kant zonder licht is het altijd donker, de andere kant altijd licht.

Het ecosysteem wordt heel erg verstoord.
(slaap patronen, planten dieren enz. )

Aan de donkere zijde zijn de overlevingskansen heel klein.
Planten hebben zonlicht nodig, maar wij als mens ook. We kunnen ons aanpassen, maar een revolutie doet miljoenen jaren. Dan zou er waarschijnlijk iets in de techniek gebeuren om dit te verhelpen.

De aarde is is aan de donkere zijde veel kouder. Maar warm genoeg om te overleven omdat de zon niet dood is in jou vraag blijft de zon de aarde verwarmen (zonder zon zijn we in een aantal maanden uitgestorven)

het water verdampt ook sneller aan de zon kant, en als het verdampte water van de zonnige kant uitregent aan de donkere kant, krijg je daar wateroverlast ophoog niveau, want het kan niet meer terug naar de andere kant omdat er geen zon is aan de donkere kant.

Om het kort te zeggen, er zouden een heleboel rampen komen.