Heb je hier ook een benaming voor? Het is een soort stockholm syndroom maar dan anders.

Iemand die zich laat mishandelen door een crimineel, en daar uiteindelijk vrede mee heeft om dat ze voor deze groepering het beste over heeft voor zijn ontwikkeling.

Voorbeeld:
Iemand van een goed doel die in een 3e wereldland het beste voor dit land over heeft in de vorm van een bepaalde wederopbouw, wordt verkracht door een bewoner van dit land.
Vervolgens heeft het slachtoffer er vrede mee en vergeeft zij hem omdat ze meer inleeft in zijn situatie (al dan terecht of onterecht) dat schijnbaar erger is dan de situatie waarin zij zich verkeerd door haar verkrachting.

als u begrijpt wat ik bedoel ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Stevebravo;

Volgens mij vertoont dit voorbeeld toch echt alle tekenen van het Stockholmsyndroom, hoor.