Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat de nachtelijke uren sneller (lijken te) gaan dan de uren op klaarlichte dag?

We noemen die nachtelijke uren niet voor niets 'de kleine uurtjes'. Dus ik heb het even niet over de nachten dat je in bed wakker ligt en de slaap niet kunt vatten, want dan is het soms net alsof de tijd kruipt en er geen eind aan de nacht lijkt te komen, maar over de nachten dat je op bent, om wat voor reden dan ook.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
rose
13 jaar geleden
Volgens mij heten ze de kleine uurtjes om dat het om de kleine getallen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht ik ook Rose, na de 12 komt weer de 1 een 'klein' getal dus een 'klein' uurtje

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Ik vind inderdaad dat de tijd tussen 12.00 uur 's nachts en 02.00 uur omvliegt.
Dan doe ik namelijk alleen maar dingen die ik zelf kies,
en dan lijkt de tijd heel snel te gaan.

Als je 's nachts op bed, om een minder leuke reden, dan zie ik niet dat de tijd sneller lijkt te gaan dan overdag.

Ik denk dus dat veel mensen die nachtdiensten draaien het niet met jou eens zullen zijn.

Mensen die 's nachts moeten werken en niet al te veel te doen hebben, zoals bij voorbeeld nachtwakers, nachtverpleging, die hebben het vaak heel erg saai, vervelen zich en dan gaat de tijd heel traag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat alleen maar gelden voor de zomer, dan lijkt de nacht veel korter dan in de winter ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens de nachtdiensten vind ik zelf de tijd inderdaad ook sneller gaan dan overdag op een doordeweekse dag. Op een zondag vind ik de tijd ook altijd snel gaan.

Komt doordat het veel rustiger is op straat en op kantoor. Ik kom lekker tot rust, kan achterstallige administratie afwerken, krant lezen, tv kijken ( en ook af en toe werken uiteraard :) )

Tijdens kantoortijden is het over het algemeen een drukte van belang op het bureau, veel hectiek, computers bezet. Dit vraagt geestelijk gewoon meer, dan de momenten dat er rust is.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Dat klopt.
Zo vinden oudere mensen ook dat de tijd sneller gaat dan jongere mensen.
Dat komt door de snelheid van werken van onze stofwisseling en andere lichaamsprocessen, die 's avonds en 's nachts langzamer zijn en ook langzamer worden naarmate we ouder worden.
De tijd lijkt daardoor sneller te gaan.
Mijn opa zei eens :"Van m'n zesde naar m'n zestiende duurde voor mijn gevoel net zo lang als van m'n zestiende naar m'n zestigste."
Hij krijgt nog gelijk ook.
Als je eenmaal de 30 voorbij bent, gaat het helemaal als een razende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je de nachturen vaak niet bewust mee maakt, lijkt het sneller te gaan.
Zelf werk ik altijd ´s nachts, maar dan heb ik ook het idee-gevoel dat de uren sneller gaan als overdags.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding