Blaadjes van de hosta ... zijn ze gék op. Grrrrrr!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+....ow,heb jij ook steeds kale hosta's in de tuin?
ik ook...de laatste jaren zet ik een open blikje bier in de buurt van de hosta's,wel lullig misschien,maar dan behoudt de hosta zijn bladeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is vreselijk. Ik heb dit najaar hele bergen slakke-eitjes gevonden op verborgen plekjes in de tuin.
Heb ze allemaal "vernietigd". En nu maar hopen dat de slakkenplaag dit jaar minder is.
Ik bestrijd ze ook hoor, vind het ook zielig, maar er blijven er nog genoeg over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een slak is hardnekkig hoor,je zal zien dat er dit jaar weer tientallen zitten..maar ik roei ze ook uit...dat liever dan een half kale tuin..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slakkenkorrels van Ecostyle... problem solved!
Kijk maar eens in de tuin in de zomer,veel bloemen is hij gek op en vooral de blaadjes ervan.
En als je een hobby tuin hebt ook de blaadjes van vele groente soorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dode planten, maar vooral ook levende helaas.
vooral hosta's en stokrozen zijn niet veilig.
Rieneke1
14 jaar geleden
een slak eet een plantje helemaal kaal of het nu groente of perkplantjes zijn,dat maakt de slak niet uit....het lekkerst vinden ze bij mij in de tuin de hosta's en de afrikaantjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sávonds staan de afrikaantjes er nog en de ochtend er na staan er alleen nog maar stengeltjes!
Als je hem in een terrarium wilt houden:

Voeding
Slakken zijn echte vegetariërs. Ook in gevangenschap kun je ze het beste een variatie geven aan groente en fruit. Ze lusten bijna alles wel! De smaak er slak verschilt, sommige slakken zijn zelfs echt kieskeurig! Dus het is voor jezelf even uitzoeken waar ze nu van houden.
Hier zijn ze helemaal gek op komkommer. Verder lusten ze graag appel, tomaat, andijvie, witlof, etc. Wortel vinden ze te hard. Ze schijnen ook gek te zijn op gekookte erwten.

Iets wat in hun voeding niet mag ontbreken is een calciumbron. Dit hebben ze nodig voor hun schelp maar ook voor allerlei andere processen in het lichaam (bijvoorbeeld slijmproductie)
Calcium kun je ze aanbieden in de vorm van Sepia. Slakken kunnen de calcium hieraf raspen met hun tong. Sepia kun je in bijna alle dierenwinkels wel kopen. Het wordt ook veel gebruikt voor kleine vogeltjes. Een andere manier om calcium aan te bieden is in de vorm van eierschalen. Wanneer je nog extra calcium wilt geven kun je dit ook nog doen door calcium in het water op te lossen. Via verschillend winkels kun je Calcium lactaat kopen (ook wel melkzure kalk genoemd) van het merk Tendo. Dit lost makkelijk op in water en is niet duur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niet veel dat een slak niet eet. Groen, papier, dode dieren, schoonmaakdoekjes, een volledige opsomming zou ondoenlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste slakken zoals de segrijnslak en de naaktslakken eten bepaalde soorten plantendelen.
De tuintjesslak en de geelgerande tuinslak b.v. eten alleen maar algjes en rottend dood organisch matriaal, dus geen plantendelen!
Heel vaak worden deze mooie slakken die geel, oranje ,rood ,bruint en geel gestreept zijn,ten onrechte doodgetrapt omdat men denkt dat ze schadelijk zijn.
De meeste waterslakken eten ook algen, niet de draadalgen maar de algen die op planten groeien, ze likken met hun rasptong de algen van de waterplanten af, zelden plantendelen, maar ook dode waterdiertjes en zelfs dode vissen.
Het klinkt gek, maar de meeste slakken zijn de grote opruimers in de natuur en het voedsel voor kikkers, padden, vissen, vogels enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kleine snippertjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een slak is een herbivoor en eet planten,doordat de mondelen uit een raspende tong bestaat schraapt hij de bovenkant van de bladeren ,bloemen of stengels af (dit heet venstervreterij en is heel herkenbaar)waardoor er een dunne plek overblijft aan de onderkant .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht eerst dat je de vraag anders bedoelde, dan zou het antwoord zijn: "onder anderen de Fransen".

Maar wat slakken eten: bladeren! Als een kind zijn eigen slakken wil houden wordt de slak meestal een blaadje sla voorgeschoteld, maar ze eten allerlei bladeren.

Dit tot frustratie van boeren overal. Pesticiden en andere giffen worden vooral gespoten om slakken en rupsen weg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik ook slakken en alle 5 zijn ze gek op witloof en komkommer maar witloof vinden ze echt te gek (ik geef blaadjes witloof 1 per 2 dagen daar komen ze zeker mee toe)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn slakken eten andijvie, sla en geprakte banaan. ze mogen geen tot weinig tomaat hebben, want anders kan dat schadelijk voor ze zijn. ook kun je je slakken goed schoongemaakte eierschalen geven, dit is goed voor het huisje.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kattebrokjes, die elke avond klaar staan voor het egeltje dat langs komt , Ze kruipen zelfs in het schaaltje !