In Nederland staat er GMT +2 bij de tijd. Hoe en vanaf welke tijdzone wordt er geteld?

Toegevoegd na 12 minuten:
Huidige tijd bij Skype GMT +2 zal het dan misschien zomertijd betekenen wanneer het standaard op GMT +1 staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
81.3K

Het beste antwoord

In London, in de wijk Greenwich, hebben ze een streep getrokken, daar is de nul-meridiaan (lengtegraad).
Als je met één voet links gaat staan en één voet rechts, sta je tegelijkertijd op beide halfronden :-)
Langs de streep staan ook veel steden genoemd, zie de foto, en er zijn altijd veel toeristen die op zoek zijn naar hun eigen hoofdstad, of die van het ene land naar het andere springen (nou ja, de vermelding ervan).

Op die lijn is de tijdzone dus GMT (0). Nederland ligt een uur oostelijk (we zitten dus NIET op het westelijk halfrond, al horen we bij 'het westen'), en hier is de tijdzone GMT +1.
In de zomer schakelen we allemaal over op zomertijd, dan is het in Greenwich dus GMT +1, en hier vanzelf GMT +2.

Foto van de streep in Greenwich:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/The_Greenwich_Meridian_080410.JPG
Meer via de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vanaf de tijdzone die het in Londen is. Een tijdzone naar rechts is een uur erbij, een tijdzone naar links is een uur eraf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nederland is trouwens +1.

Hier een site met tijdzones is alle landen op de wereld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdzone
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GMT = Greenwich mean time.

De tijdzone die v. in Engeland wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GMT +1 of +2 betekent resp. dat de tijd een uur of twee uur later is dan de tijd in London.