Ja, ze zeggen weleens dat de een "een beter stel hersens" heeft meegekregen dan de ander.

Dat is een ingewikkeld biologisch en maatschappelijk proces, wat niet zo makkelijk is uit te leggen.

Voor een deel zit dat in de genen, erfelijkheid, datgene wat je van je ouders hebt meegekregen aan genetisch materiaal.
Er zijn wetenschappers die zeggen dat intelligentie in hoge mate erfelijk is bepaald.

Wetenschappers en diverse disciplines in de wetenschap, waaronder de biologie, de psychologie en de politieke economie houden zich op de een of andere manier bezig met relaties die er bestaan tussen milieu, maatschappij, erfelijke factoren, de hersenactiviteit en verschillende kanten van het gedrag.
Met andere woorden: er wordt nog steeds onderzocht in hoeverre je opvoeding en waar je geboren bent, iets te maken heeft met je intelligentie en de mate waarin je wel of niet goed kunt leren.

Het heeft dus te maken met 1) aangeboren, [ begaafdheid of talent] , 2) interesse, 3) stimulatie 4) omgeving,
5) opvoeding, 6) cultuur, 7) karakter [persoonlijkheid].
etc. etc.

Vaak is het zo dat de een makkelijker een taal kan leren en de ander beter is in wiskunde, of zich sneller kan orienteren in een ruimte.
Voor [bijna] iedereen is er wel een gebied waar hij/zij
makkelijk kan leren.

Het is de kunst om dat gebied te ontdekken en daar iets mee te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor een deel is dat erfelijk, maar voor kinderen is het ook heel belangrijk wat er in het ouderlijk huis over tafel komt. Als je als kind weinig woordenschat en theoretische problemen mee krijgt wordt het heel moeilijk dat nog in te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij het antwoord van monopoyolo, wil daar nog wel aan toevoegen dat ik heb gelezen (ik dacht in de krant) dat je, als je 10.000 uur oefent, in veel dingen goed kunt worden, dus ook in leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ vind ik ook. Alles is te oefenen. Zelfs kunnen zingen =D
En zodra je de dingen vaak genoeg hebt gedaan=geoefend als je nog geen 7 jaar bent, hoef je er geen 10.000 uur voor te oefenen.
de MEESTE baby's worden geboren met ALLES erop en eraan. Ze zijn supersonisch slim! Je hebt natuurlijk wel eens afwijkingen, maar ik ga nu uit van een gezonde baby.
T/m zijn 7de (ongeveer?) is het heel bepalen welke delen veel worden geprikkeld bij hem/haar.
De hersendelen die te weinig worden geprikkeld kan het kind later minder goed gebruiken dan andere kinderen.
Zo zat het ongeveer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De IQ score is voor zo'n 80 tot 90 procent erfelijk (zie bron). Alhoewel ik dit persoonlijk moeilijk kan geloven.

Toegevoegd na 45 seconden:
Uit eigen ervaring weet ik dat intelligentie zeer goed te trainen is.