neemt het aantal natuurrampen toe?

als je terug gaat in de tijd, worden de natuurrampen dan niet steeds groter, en komen ze niet steeds vaker voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Statistisch gezien niet.
Maar de omvang en impact blijkt groter te worden de laatste decennia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, maar:

- De verslaggeving is tegenwoordig beter; met behulp van moderne communicatietechnologiën kan elke kleine of grote ramp sneller worden gemeld en hoor je dus vaker van dit soort zaken.
- Doordat de mensen steeds meer op een kluitje zijn gaan wonen, en gewoonweg groter in aantal zijn, hebben de gevolgen van deze rampen vaak een impact op een grotere groep mensen.
- Zaken als aardbevingen en overstromingen zijn sowieso al ernstiger als gevolg van de huidige levensstijl (een dak kan pas op je hoofd instorten wanneer je daadwerkelijk een dak hebt, je raakt sneller al je spullen kwijt bij een lokale overstroming als je al je spullen op 1 plek (thuis) opslaat).
- Door problemen in de infrastructuur worden rampen krijgen rampen vaak verdergaande (of in elk geval andere) gevolgen dan wanneer deze infrastructuur er überhaupt niet was geweest.

Een aardbeving in een gebied dat dun bevolkt is krijgt minder dekking dan een aardbeving in dichtbevolkt gebied omdat er meer slachtoffers zijn. Er zijn tegenwoordig alleen meer dichtbevolkte gebieden. De hoeveelheid rampen is nagenoeg gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo even globaal terugkijk zie ik qua rampen hoeveelheid niet echt verschil. T is er altijd wel geweest en er gebeuren ook rampen zonder dat we het ooit weten zoals olie dat van nature al de zee instroomt, via de natuurlijke weg.