Hoe oud is zand?

Is er bijvoorbeeld ouder zand of nieuwer zand, of is het bestandsdeel allemaal even oud?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede vraag trouwens. Hoe definieer je eigenlijk zand? Bedoel je zand dat aan het strand ligt, in je tuin, in de Sahara of het rivierslib dat vaak hele gebieden vruchtbaar maakt? Heel waarschijnlijk vergeet ik nog wat...

Antwoorden (4)

er is niet echt een gemiddelde leeftijd voor zand. Zand is gewoon een geëroseerd rotsblok uit de bergen, dat door een rivier is meegevoerd naar zee, en spoelt aan land aan totdat een strand, inclusief duinen, wordt gevormd. Dit kan een paar dagen tot een paar weken duren, afhankelijk van de lengte van de rivier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door windafzetting van allerlei stoffen, ontstaat er toch ook zand. Zelfs het tweede verdiep met veel meer leven in het Amazonewoud dan op de grond, is ontstaan door zand dat met de wind is meegevoerd.
http://archief.weer.nl/?menu=view&cat=algemeen&item=saharazandenbos13072004.wn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tijdschaal waarop het een en ander plaatsvindt, is niet in weken of maanden te meten, maar eerder in miljoenen jaren.
er is jong zand en oud zand.
Uiteindelijk is zand verpulverd materiaal. Dat kan gebeuren door lucht dat er lang genoeg langsheen stroomt, soms met zand daarin dat weer schuurt. Dat kan ook door water dat er langs stroomt. Dat kan ook door ander materiaal dat er langs heen beweegt. Eerst was er dus materiaal dat kan een rotsblok zijn van graniet. Dat wordt verpulverd door wat voor reden dan ook daarna heb je zand. Waneer dat gebeurt dat is niet te zeggen. Dat gebeurt nu ook. Maar ook al heel lang geleden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zand : kan toch heel divers van samenstelling zijn . Van blacksand ( vulkaan ) schelpen zand , fossieltjes van schelpdiertjes , zuiver kwarts zand ( geschikt als grondstof) Zelfs het zand aan de Nederlandse kust wisselt bij de uitstroom Vd rivieren is het meer metaal houdend dus bruiner . Zand , grind , kiezel . Grof zand ( hoekig ) vaak jonger . Fijn zand rond ( vaak jonger ) zand kan dus honderden verschillende mineralen ( goud :)) en metalen bevatten en opgebouwd zijn uit kwarts , silicium , schelpen of skelet restanten , vaak stukjes van harde steen soorten ( graniet ) of een vulkanische oorsprong hebben ( black sand beaches ). Het ene zand is het andere niet . Van grondstof om glas van te maken tot cement , of computer chips , schuurmiddel , water zuivering's filter . En zandkastelen :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een heel interessante opsomming, maar is dit wel het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zand kan dus extreem verschillen qua leeftijd . Vaak hoe ouder hoe ronder . Maar dat is geen vast uitgangspunt .
Er is zand uit allerlei geologische perioden, en van diverse oorsprong.
Het oudste zand dat zich (plaatselijk) nog echt als zand (dus niet als zandsteen) gedraagt, wat in Nederland voorkomt is het Vaalser Groenzand uit de Krijtperiode, circa 75 miljoen jaar oud. Daaronder ligt de ook vooral uit zand bestaande formatie van Aken (85 miljoen jaar oud). beide bestaan uit stijf zand, wat in je vuist tot stofzand fijn te knijpen is. Het jongste zand in Nederland is het zand uit het Holoceen (de geologische periode die nu bezig is) wat momenteel door de rivieren en wind wordt afgezet: het zand op de rivierbodems en in de delta voor onze kust (op de Noordzeebodem), stuifzand en duinzand. Zand in Nederland zal dus maximaal 85 miljoen jaar oud zijn en minimaal 'van vandaag'. Ons meeste zand (zoals op de Veluwe) dateert uit het Pleistoceen, dat 2,5 miljoen jaar geleden begon. Het zand in het oosten en zuiden van Nederland stamt ook uit deze periode.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi geargumenteerd maar het gaat alleen over Nederland. Een vraag slechts: hoe zag het "zand van vandaag", er gisteren uit?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Fader
Het zand van vandaag was de kwarts en kiezelsteen van gisteren. Trouwens geen idee waarom je naar Nederland verwijst, in mijn antwoord bespreek ik alleen de zanden die in Nederland te vinden zijn; er zijn zanden en kleien uit het Perm, in Rusland, die veel ouder zijn en die nauwelijks verhard zijn (dus geen diagenese waardoor het schalie of zandsteen werd). Het grappige van klastische sedimenten is, dat zij op elk moment kunnen ontstaan uit een brongesteente van onverschillige leeftijd; toch zijn het dan ' juveniele' zanden. Stel je voor dat er Old Red Sandstone (uit het Devoon) in Engeland verweert tot los zand dat daarna in een rivier wordt afgezet als sediment. Dan is dat sediment contemporain -- hedendaags! Eventuele fossielen die daarin achter blijven zouden ook momenteel gevormde fossielen zijn.