waar ontspringt de vecht en waar eindigt deze?

Toegevoegd na 2 uur:
kun je zeggen dat de Vecht (Utrecht) het verlengde is van de Kromme Rijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke Vecht bedoel je? De Utrechtse of de Overijsselse?

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je de Overijsselse Vecht bedoelt. Deze regenwaterrivier stroomt in Duitsland en Nederland. In het Münsterland liggen verschillende bronnen.
Over het exacte beginpunt bestaat enige onzekerheid. Volgens bewoners van bedevaartsoord Eggerode ontstaat de rivier op de plek waar twee beekjes elkaar treffen, de ander houdt het erop dat Vecht ontspringt in de gracht van het betoverende Schloss Darfeld. Een derde claimt op zijn beurt persóónlijk bovenop de bron te wonen.
De Vecht mondt bij Zwolle in het Zwarte Water uit.

De Utrechtse Vecht begint bij de Weerdsluis in de stad Utrecht en mondt zo’n 40 kilometer verder bij Muiden uit in het IJmeer.

Toegevoegd na 2 uur:
Het water van de Kromme Rijn wordt langs en door het centrum van Utrecht naar de Weerdsluis naar de Vecht geleid:
via de Stadsbuitengracht, ten oosten van het centrum;
via de Oudegracht;
via de Nieuwegracht, die aftakt van de Stadsbuitengracht, zich voortzet onder de namen Kromme Nieuwegracht, Drift en Plompetorengracht, en dan weer in de Stadsbuitengracht uitmondt.

Je zou dus kunnen zeggen dat de Utrechtse Vecht het verlengde is van de Kromme Rijn.
SimonV