Dat is een vraag waar heel moeilijk een exact antwoord op te geven is. Er is namelijk sprake van een natuurlijke cyclus van opwarmen en weer afkoelen van de atmosfeer. Duidelijk is dat de aarde nu bezig is in een natuurlijke periode van opwarmen.

Dus het meten van het effect van de activiteiten van de mens is niet makkelijk en een al lang spelende 'verhitte' discussie tussen wetenschappers. De laatste jaren zijn steeds meer wetenschappers ervan overtuigd dat de mens zeker bijdraagt aan die opwarming. Maar er zijn toch nog steeds wetenschappers die beweren dat een puur natuurlijk proces is.

Als je mijn persoonlijke mening vraagt, dan denk ik dat wij sinds de Industriële Revolutie zoveel fossiele brandstoffen hebben verstookt dat het haast niet anders kan, dan dat wij het natuurlijke proces versterken. Dit is ook de meest gedragen mening binnen de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opwarming van de aarde en klimaatverandering worden veroorzaakt door menselijke activiteiten: door het verbranden van fossiele brandstoffen, ontbossing en bepaalde industriële en agrarische activiteiten stijgt de concentratie aan broeikasgassen in de aardatmosfeer. Modelberekeningen geven aan dat de temperatuur met 1,1 °C tot 6,4 °C stijgt tussen 1990 en 2100. Met name temperatuurstijgingen van meer dan 2 °C zouden grote veranderingen met zich meebrengen voor mens en milieu, door zeespiegelstijging, toename van droogte- en hitteperioden, extreme neerslag en andere effecten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet bijna zeker van wel
de mens is eigenlijk een vijand voor de planeet zelf met uitzondering op sommige mensen
maar met al die uitlaat gassen en fabrieken gaat het wel sneller
langzaam aan word de aarde vernietigt ookal hebben de meeste dat niet eens door