Waarschijnlijk bedoel je het weer op zich zelf.
Tot enige jaren terug was het voorjaar ieder jaar wat vroeger dan het voorjaar er voor.
De wetenschappers keken o.a. naar de eerste bloei van het klein hoefblad en speenkruid.
Deze twee zijn de allereerste voorjaarsbloeiers in de natuur.
Tot drie jaar terug was de bloei bijna een maand eerder dan gebruikelijk!
Sommige wilde planten waren soms wel 5 weken eerder!
De wetenschappers hadden het al over het Zuidfrankrijk klimaat hier in ons land, omdat niet alleen het voorjaar, maar ook de zomers erg warm waren en de winters het lieten af weten.
Echter 3 jaar geleden is deze ontwikkeling plotseling gestopt, vooral dit voorjaar was het juist heel erg lang koud.
Vorig jaar en ook dit jaar waren er geen hittegolven meer in ons land, wel soms extreem weer.( was vroeger ook al zo )
De winters zijn weer kouder met vorst en sneeuw.
En de afgelopen zomer was het na een warme en droge perioden , weer gewoon hollands weer, niet slecht en niet goed.
Dus zijn we weer terug bij af.
In het vervolg van deze nieuwe ontwikkelingen, verwacht ik een herfst met veel slecht weer en een koude winter.
Leg de warme truien vast maar klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt er op dat we niet meer aan 'echte' hittegolven doen maar aan korte periodes met fel weer (zowel wat hitte betreft als wat regen en kou betreft - hoewel de kouperiode in de afgelopen winter wel lang duurde).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgelopen maand mei, was extreem koud, ruim 3 weken lang!, dus ja, zeg het maar.

Andere antwoorden (3)

Het klimaat kan veranderen, maar de seizoenen niet.
Voor de verschuiving van de seizoenen zou de Aardas moeten kantelen en dat gaat niet onopgemerkt voorbij.
De zon komt nog steeds op de zelfde tijdstippen op en gaat op dezelfde tijdstippen onder, al is het soms bewolkt.
Bij verandering van de positie van de Aardas zouden die tijdstippen ook wijzigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Scheelt er ook niet iets aan onze tijdrekening? Hoe lang gebruiken we die al? Is die nog juist 'gefit' op de fenomenen die zich voordoen? Soms krijg ik de indruk dat we vergeten hoe uitzonderlijk onze situatie is, in het licht - of de duisternis - van het heelal.
Erna55
5 jaar geleden
Wat bedoel je met :" licht of duisternis van het heelal" ?
Kijk voor seizoenen eens hier : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Seizoen
Seizoenen kunnen theoretisch veranderen b.v. door grote natuurrampen.
Of ze merkbaar zijn is te betwijfelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In grote lijnen is de lente nu eerder dan vroeger - denk aan bloesemende fruitbomen - vroeger in mei, nu in april.
Maar als er een koude winter is, schuift dat ook weer een beetje op.
Een goede site om dit te bekijken is die van de Natuurkalender: http://www.natuurkalender.nl/
Bij 'waarnemingen bekijken' kun je bijvoorbeeld kiezen voor een bepaalde boom en dan kijken hoe door de jaren heen de eerste bloei was, of het einde van de bladval bijvoorbeeld.
(Ook gegevens van vogels, andere dieren, planten, noem maar op.)