Hoe werkt de afnemende oplosbaarheid van alcoholen?

De oplosbaarheid van alcohol neemt af. Hoe gaat dit in z'n werk? Ik weet dat het te maken heeft met dat de OH-groepen polair en het koolwaterstofgedeelte apolair is. Maar hoe leg je dit nou aan iemand uit met behulp van de woorden polair en apolair

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (1)

Je bedoelt vermoedelijk dat wanneer de alcoholen langer worden (vb C12 of nog langer) dat de oplosbaarheid afneemt.
Dit kan verklaard worden doordat de alcoholketting (dus het apolaire deel) een hogere bijdrage begint te leveren (of levert) dan het goed wateroplosbare OH-gedeelte, dat polair is.