Hoe komt het de eenheden in heelveel landen anders zijn, en de tijdseenheid het zelfde?

In America en engeland gebruiken ze totaal verschillende eenheden qua afstand, maar de tijd is overal in 24 uur ingedeeld.

En hoe komt het dat de tijd vanaf het jaar 0 overal ter wereld het zelfde is (24/7). Er was toen nog geen media of telefonie. hoe is dit toen wereldwijd afgesproken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Wat wij tijd noemen, kloktijd, is helemaal niet vanaf het jaar 0 hetzelfde. Ik denk dat je verbaasd zult zijn als je leest sinds hoe kort we een standaardtijd hebben. Zie hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardtijd

"In Nederland maakte de komst van spoorwegen de invoering van een landelijke standaardtijd noodzakelijk. In Nederland werd in 1909 de Amsterdamse Tijd of Nederlandse Tijd ingevoerd. Voor 1909 verschilde de tijd in Nederland van plaats tot plaats en was het in het algemeen in het oosten later dan in het westen van het land. In 1909 kreeg Nederland een nationale tijd, die gelijk was aan de plaatselijke middelbare tijd van Amsterdam, om precies te zijn die van de Westertoren (4°53'01,95"O). Deze tijd was GMT +0h 19m 32,13s tot 17 maart 1937. Hierna werd het vereenvoudigd tot GMT +0h 20m; deze tijd werd ook wel Loenense tijd of Gorinchemse tijd genoemd, omdat dit de middelbare tijd van Loenen en Gorinchem is. Dus om twaalf uur 's middags in Amsterdam was het 11:40 in Londen en 12:40 in Berlijn.

De overgang naar de huidige Midden-Europese Tijd vond plaats op 16 mei 1940. Op bevel van de Duitse bezetters werd de klok toen één uur en 40 minuten vooruit gezet. Die zomertijd gold ook gedurende de winters van 1941 en 1942. Pas in november 1942 werd de klok weer één uur teruggezet. In de jaren 1943-1945 gold alleen 's zomers de zomertijd, maar in 1946 werd de zomertijd voor een periode van ruim dertig jaar geheel afgeschaft."

Dus je kunt wel stellen dat de ontwikkeling van de techniek het nodig maakte om afspraken te maken over tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld is iets dat door de mensen is uitgevonden. Tijd bestond al lang voor de mensheid. Door te kijken naar de banen en omlooptijden van planeten en sterren heeft de mens de tijd ingedeeld. Planeten en sterren zijn ook over de hele wereld te observeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijd is relatief.
het is het draaien van de aarde en de seizoenen die er voor zorgen dat niemand er een andere slinger aan kan geven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verschillende eenheden zijn vaak afkomstig / bedacht door een belangrijke persoon in dat land, de koning of de generaal of zo iets. Een engelse "foot" is ook ongeveer de lengte van een voet. Een inch is de lengte van een duim. Een el weet ik even niet meer, maar betreft ook de lengte van een lichaamsdeel.
Het tientallig stelsel maakte e.e.a. makkelijker, maar niet alle volkeren hebben dit overgenomen. In Engeland bijvoorbeeld, duren dit soort veranderingen doorgaans vrij lang. Zo hebben zij ook nog steeds geen euro's (en ik trouwens ook nauwelijks).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat zo'n beetje gelijk is voor iedereen is dat een dag 24 uur duurt en daarmee dan ook hoe lang 1 uur duurt. Dit is een heel oude afspraak die al lang bestond en met het "veroveren" van de wereld overal mee naar toe genomen is. Daarna hebben velen een eigen klok verzonnen. Ik vermoed dat de 24 gekozen is omdat het zo makkelijk in verschillende delen te delen is: 2, 3, 4, 6, 8 en 12, terwijl bv 20 maar door 2, 5 en 10 te delen is.
Veel landen gebruiken wel afwijkende dagindelingen. Zo hebben de Thais (ook) een 4x6 uur klok. Amerikanen en anderen gebruiken een 12-uurs klok met AM/PM aanduiding, alhoewel ze daar niet helemaal overeens zijn hoe die werkt, met name rond middenacht en rond de middag, zie 2e link. De anderen gebruiken de gebruikelijk normal 24-uurs klok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijd is iets dat je kan meten dus dat kangeen andere eenheid hebben maar wel bijv ik gekmenistan hoe laat is het 3 over blak das het enige dat kan veranderen