Hoe zit het met energiecentrales ?

Naarmate een motor groter wordt (meer vermogen) wordt ie zuiniger per geleverde hoeveelheid energie.
Waarom maken ze dan niet 1 motor van 3 miljoen pk voor opwekken van elektriciteit ?
Of 30 miljoen pk, is ook goed.
Ik ben al gauw tevreden.
Dat laatste was een grapje natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat doen ze ook. Dat is het hele idee achter stuwdammen: Verhogen van de geleverde kracht zodat je zwaardere turbines kan gebruiker en een betere opbrengst krijgt.

Meer betekent wel dat je structuren groter worden en dat je met schaal problemen komt te zitten bij bv verbranding: Zuurstof, menging met verbrandingsgassen ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat het rendement van een grote (elektro)motor groter is dan die van een kleinere motor.

Daarnaast heeft schaalvergroting zo zijn beperkingen en wat betreft de opwekking van elektriciteit zeker. Stel dat je één unit hebt voor alle elektriciteit in NL en hij valt in de panne. Dat wordt lachen zeg. Weer allemaal extra kindertjes over 9 maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt inderdaad lachen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie dat zegt , doet er niet toe.
Het is een feit dat 1 motor van 100 kw zuiniger is dan 2 motoren van 50 kw samen.
En natuurlijk worden in een energiecentrale geen elektromotoren ingezet om elektriciteit op te wekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi Koole,
Als het een feit is, dan moet het toch ook te staven zijn? Ik deel nl een andere gedachte n.l. dat dit niet of nauwelijks het geval is bij elektromotoren..
Dat er geen elektromotoren voor de opwekking van elektriciteit worden ingezet is me bekend.
Ook hier stel ik ter discussie of aandrijvingen met een groter vermogen een hoger rendement leveren.
Misschien kun je me op weg helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het over verbrandingsmotoren.
Een energiecentrale gebruikt geen electromotor om de dynamo aan te drijven.
Ha, die Koole122;

Dat geldt voor vrbrandingsmotoren, maar dan nog hebben ze een inherent laag rendement. Als je een heel efficiënte verbrandingsmotor hebt zet die 30 to 40% van zijn energie in beweging om, de rest gaat verloren in wrijving. En zelfs al zou het met electromotoren wel zo werken, dan nog zul je de electriciteit toch altijd enigszins in de buurt van de verbruikers moeten produceren omdat opslag en transport het rendement weer enorm zouden drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grotere centrales leiden tot langere afvoerlijnen (kabels) en langere kabels tot grotere verliezen. De kwetsbaarheid van minder centrales is al genoemd.
Ook kan diversiteit en concurrentie of vergelijkbaarheid tot betere prestaties leiden.