Hoe komt het dat de laatste week het best benauwd weer is en soms hele harde korte regen buien?

Normaal zijn er in Nederland nooit hele harde en korte regen buien... Nu is het echt tien minuten heel hard aan het regenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

door de grote verschillen tussen warme en koude luch ontstaan er aan de fronten buien. Narmate de verschillen groter wroden, worden de buien ook harder. We hebben nu te maken met grote verschillen, oa omdat allerlei watergebieden bij ons ind e buurt warmer zijn dan in normale zomers & de lucht daardoor makkelijker opwarmt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De herfst komt er langzaam aan, dan regent het wel vaker in Nederland. Niks vreemds aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit soort herfstachtige buien kan versterkt worden doordat er op dit moment La Niña plaatsvindt in de oceaan; koud water uit de diepte komt aan de oppervlakte.
Min of meer de nasleep van de El Niño van eerder dit jaar, die ons een tijdje flink heeft laten zweten.

Warmere temperaturen voelen snel benauwd aan als er veel vocht in de lucht zit, en de lucht is op dit moment best vochtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het naderen van het najaar komen af en toe al zeer koude luchtmassa's onze kant heen, gelukkig op grote hoogten, hierin ontwikkelen zich makkelijk depressie's die geheel gevuld zijn met koude bovenlucht, beneden aan de grond is het nog vrij warm, ook het water en de zee zijn nog vrij warm.
Hierdoor ontstaan er zeer grote temperatuurs verschillen tussen boven en beneden.
Warme luchtmassa's stijgen omhoog en botsen daar tegen de koude lucht en stijgen nog hoger, het vocht in de opstijgende warme lucht, condenseert in de koude lucht, resultaat plensregen en heel vaak zeer plaatselijk.
Gisteravond en vanochtend was de depressie van het slechtweergebied heel dicht bij ons land en zijn de buien het hevigst., de depressie is nu voorbij en de luchtdruk is aan het stijgen, hierdoor wordt de vorming van buien onderdrukt.