Waarom hechten wij mensen emotionele waarde aan materie?

zoals een oude radio een foto, of een telefoon?

Ik weet dat het zo is, maar vroeg me af waarom. Doen (andere) dieren dit ook dan? Eigenlijk is het namelijk onlogisch en volledig niet van belang. Het heeft geen voordeel wat betreft de evolutie of voor de overleving van de mensheid dat wij waarde hechten aan levenloze materie.

Dus waarom doen we het dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Jazeker wel! Dat is een instinkt dat we hebben overgehouden uit de steentijd. Diegenen nl. die niet zo hechten aan hun knuppel, speer, kookpot e.d. die zaten al snel zonder en op cruciale momenten kan dat lelijk uitpakken zonder sociale dienst in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat komt omdat de mens herinneringen aan een bepaald voorwerp heeft. Echter we koppelen deze herinneringen aan voorwerpen, wat op zich nergens voor nodig is, want je herinneringen bewaar je in je hart.

Ook heeft de mens de grootste moeite met loslaten. Daarom zie je bij de meeste mensen op zolder een berg troep waarvan ze het bestaan niet eens weten. De mens is nou eenmaal een hamster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zijn de fijne herinneringen die men heeft van n bepaald ding, n bepaald moment.herinneringen van vroeger toen b.v. die persoon er nog was en dat ene moment dat je wilt koesteren.de mooie herinneringen bewaar je,de nare verwijder je t liefst zo snel mogelijk.die bewaar je ook niet.ze zeggen niet voor niks die goeie oude tijd en niet die nare oude tijd.dieren weet ik niet zo goed.wel denk ik dat dieren zoiets hebben,ze komen toch ieder jaar weer terug op dezelfde broedplaats(vogels),zwemmen naar dezelfde streek om hun eitjes te leggen(zalm,schildpadden,e.d.)het is dan wel geen materie maar wel n waardevolle plek wat hun weer trekt om er toch weer heen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat drie zaken kunnen meespelen.
1) herinnering(en)
2) niet kunnen loslaten
3) niet tegen verandering kunnen.

Het lijkt onbenullig. Maar houvast is vaak het enige wat sommige mensen nog hebben. Als je ze een andere ei-wekker geeft, zijn ze daar niet blij mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat men aan bepaalde dingen (mooie) herinneringen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Technologie heeft wat meer invloed op overleving en evolutie dan je denkt. De cultuur van bijvoorbeeld bosjesmannen in afrika, die leeft van de jacht met pijl en boog, zou zijn uitgestorven als het niet door toerisme in stand werd gehouden.
Verscheidene apparaten stellen ons in staat om meer mogelijkheden en vrijheid te hebben. Met een auto kun je bijvoor beeld 100x zo snel van A naar B reizen dan te voet.
Op onze pc is een overvloed aan informatie te vinden. En met een telefoon kunnen we met vrienden en familie communiceren aan de andere kant van de wereld.
Hierdoor krijgen veel producten een emotionele lading. Bij de verlies is de kans immers aanwezig dat je minder mogelijkheden hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mensen zich met hun spullen identificeren..