Wordt zilver buigbaar van warmte?

Nu heb ik een maand of 3 een zilveren naamcollier rond mijn nek hangen, maar vooral als het warm is merk ik dat ik de naam zo om kan buigen? Ook zonder dat ik wat eraan gedaan had was de naam aan het eind van de dag helemaal krom. Kan dit door de warmte komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Antwoorden (5)

Echt zilver kan je niet met de hand buigen en kunnen hoge temperaturen aan.
Misschien heeft je collier enkel een zilver laagje ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toevalig famielie van youri geller?:P

nee het kan zijn dat het een tin legeering is, dat heeft een lager smeltpunt en is een zachter metaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het basismateriaal tin, met een zilverkleurig laagje.
Tin buigt erg makkelijk.zelfs bij kamertemperaturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote kans dat je naamhanger uit een onedel metaal gemaakt is. Vaak worden deze van messing gemaakt. Door dit te verzilveren lijkt het op massief zilver. Je kan de echtheid makkelijk zelf checken. Als er een keurstempel 925 of 850 in geslagen is dan heb je met een massief stuk zilver te maken. Een zilveren naamhanger van 2mm dik plaatmateriaal kan je niet zomaar verbuigen. Om het buigzamer te maken kan je het 'uitgloeien'. Dit doe je met een brander bij ca. 600 graden celsius. Da's heel wat heter dan een warme zomerdag! Om antwoord op je vraag te geven; Nee het komt niet door de warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keurstempel is 925..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat ik mij bij het gehalte van 850 vergist heb. Hier had 835 moeten staan. ...Is al weer 15 jaar geleden dat ik mijn studie goudsmeden heb afgerond. Doe er niks meer mee, maar dat had je al gemerkt :0) Keurstempel 925 is voor 1e gehalte zilver. Keurstempel 835 is voor 2e gehalte zilver. Beide zijn door de waarborg gekeurd. Het kan dus allebij voorkomen.
Zie ook:
http://www.keurtekens.nl/
Het is niet allemaal zilver wat er blinkt.

Zilver is een zacht metaal, makkelijk te smeden, zagen en buigen,
Zilver wordt altijd gelegeerd met koper om de stevigheid te verhogen, puur zilver is te zacht om er een sieraad of object van te maken. Dit is ook zo met goud.
Zilver legeringen die we gebruiken noemt men 1e en 2e gehalte zilver. Als men een sieraad of object koopt staat er meestal een stempel in met het getal 925 of 835.
1e gehalte: 925(voorkomend bij sieraden) Sterling Silver
2e gehalte: 835(voorkomend bij gebruiksvoorwerpen, groot zilverwerk, massa artikelen)
NB: 835 (2e gehalte) is harder dan 925 zilver, het is goedkoper en het oxideert sneller.

Het smeltpunt van zilver is 962 gr C.

De kans is dus niet groot dat je een puur zilveren collier hebt en dus is het misschien uit een ander materiaal vervaardigd wat verzilverd is. Een zilverlegering wordt dus niet gemakkelijker buigzaam door de lichaamtemperatuur.