Hoe is in het verleden gebleken dat het duitse volk zich enorm geschaamd heeft als land dat hoofdverantwoordelijk was voor de Jodenvervolging

tentijde van de 2e wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de vraag niet zo goed, wil je dat beter omschrijven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beter omschrijven kan haast niet

Het beste antwoord

Gelukkig is Duitsland de actieve schaamte voorbij.
Dat blijkt vooral omdat erover kan worden gesproken en dat het in de Duitse schoolboekjes wordt beschreven.

Andere landen hebben de schaamte verdrongen of zijn er nooit aan toegekomen. Bekend voorbeeld is Japan, waar je niet kan praten over de oorlogsmisdaden van de Japanners en waar in de schoolboekjes niet hierover staat.

Voor Nederland geldt dat ook een beetje, m.b.t. de joden, en de Indonesiërs en onze rol tijdens WOII
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behoorlijk eens met de nuances. +1

Andere antwoorden (2)

Ik heb er altijd wat moeite mee om van een heel volk te vragen om zich te verantwoorden voor de wandaden van een regime in het verleden. Goed, veel Duitsers waren het eens met de nationaalsocialistische denkbeelden maar dan hebben we het inmiddels over 80-jarigen en ouderen. Hoever wil je teruggaan? Dan kunnen wij Nederlanders de hand ook wel in eigen boezem steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft het Nederlandse volk zich ooit geschaamd over wat hun voorouders op hun geweten hebben met betrekking tot de slaverij, uitbuiting van het toenmalige Indië, uitbuiting van Suriname enz. enz.

Ik denk overigens dat je zulke zaken een heel volk niet kunt aanrekenen..en wil dat ook nu niet doen ten aanzien van de huidige Duitsers.

Teruggaande in de geschiedenis kun je Spanje de tachtigjarige oorlog verwijten, Frankrijk de invallen in heel Europa enz. enz.

Ergens en eens moeten wij ophouden met de Duitsers van nu verwijten te maken die de Duitsers van destijds maakten, vind ik.

Desondanks weet ik door persoonlijke contacten hoe vreselijk heel veel Duitsers nu nog de vervolgingen van 40-45 vinden..dus het antwoord op je vraag is..ja..dat is mij gebleken..

Groet,

Ton