Hoe gedraagt een glazen pot of fles zich die knapt wanneer/omdat je er wat heets in giet?

Vooropgesteld dat ik altijd wel de nodige voorzorgsmaatregelen neem, zoals voorverwarmen, op een vochtige doek zetten, etc. ben ik toch altijd wel wat huiverig om hete dingen in een glazen pot of fles te gieten.

Ik stel mij dan zo voor dat ie echt uit elkaar knapt waardoor er ook stukken glas als projectielen in mijn lichaam kunnen schieten. Is deze angst ongegerond of kan dit ook werkelijk gebeuren?

Toegevoegd na 40 seconden:
ongegerond = ongegrond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.5K

Antwoorden (7)

In mijn ervaring is het zo dat dan de lasnaden van de pot scheuren, en je gewoon een in elkaar zakkend geheel krijgt. Ik heb potten nog niet uit elkaar zien spatten, behalve door het gewicht van hetgeen er in geschonken wordt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het geregeld met een soort bekers die we hebben gekocht. Een aantal daarvan is niet Ok. Als ik daar kokend water in giet om thee te maken barst de beker in stukken. Deze stukken spatten niet weg. De beker valt slechts uit elkaar waardoor het hete water de ruimte heeft om over me heen te klotsen. Dat laatste is dan ook het probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het temperatuurverschil kan glas knappen. Uit elkaar spatten en echt rondspringend glas gebeurt wel als de druk in een afgesloten pot of fles te hoog wordt. Dat is bij het vullen niet het geval, je moet alleen een hoop plakkerige troep opruimen. Als je het nog niet vertrouwt kun je altijd een handdoek om de pot wikkelen voor je hem vult
13 jaar geleden
als je iets heet in een pot gaat gieten zet er van de voren een vork of een lepel in of een mes, ik doe het ook zo en bij mij is nog nooit een pot geknald,
dit heb ik van mijn schoonmoeder geleerd hier en idd het werkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bovenstaande antwoorden je niet geruststellen kun je op twee plaatsen een keer plakband rond de fles wikkelen. De fles kan dan wel scheuren maar de scherven blijven op hun plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het dan nog niet vertrouwd, dan kun je de pot is een wasteiltje zetten en het wasteiltje afvullen met beton.
Je hebt dan geen last meer van scherven of hete thee.
Helaas zal de pot niet meer knappen, dus bewijzen kan ik mijn oplossing niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt aan het soort glas op wat voor manier het kapot gaat. Bij glazen potten heb je meestal dat de bodem er uit 'valt', omdat daar als eerste de hete vloeistof in terecht komt.
Meestal gaat iets van glas kapot omdat er al een kleine kras/barst aanwezig is, door de hitte knapt het vervolgens.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een pot glas ontploft niet zomaar, het valt slechts in stukken uit elkaar. De brokstukken glas vallen vooral naar beneden, en amper naar de zijkanten toen.
Het kan slechts ontploffen als het onder hoge druk zou staan.