Zijn er ergens beelden van de vloeistof die water moet zijn, maar door de vele miniscule stukjes plastic is veranderd in een soort van soep?

Het schijnt dat er plekken zijn in de oceanen waar zo veel plastic in het water zit dat het een soort soep is geworden. Wie weet of daar beelden van te vinden zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nog veel erger: Het zijn er twee, elk zo groot als de Verenigde Staten. Onvoorstelbaar.

Antwoorden (5)

Hier heb ik ook van gehoord en (voor zover bekend) zijn er geen beelden van. Als je meer over deze microplastic in de zee wilt weten kan je op de onderstaande site kijken. Daar staat een heel artikel over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oceanografen hebben in de Stille Oceaan twee drijvende 'vuilnisbelten' gelokaliseerd, elk ter grootte van de Verenigde Staten.

De drijvende troep bestaat volgens de wetenschappers voor het grootste deel uit plastic, gaande van voetballen tot kapotte kajaks, legoblokjes en allerhande verpakkingsmateriaal. Zeestromingen houden het afval bij elkaar. Het bestaan van deze afvalbelten kwam niet eerder aan het licht omdat ze op radarbeelden haast niet zichtbaar zijn. Het afval drijft immers voor het grootste deel onder het wateroppervlak.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat hier dus niet zo zeer om miniscule stukjes plastic, maar om grote plastic voorwerpen.
Bij deze enkele foto's.
Echte grote (sateliet) foto's zijn er nog altijd niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier laatst een documentaire over gezien op tv.
Ook kleinere stukjes plastic,deze worden weer opgegeten door de vissen.
En zo krijgt de mens zijn eigen afval weer binnen.+1
het water loopt me in de mond als ik over soep lees
zijn de flessen heel gebleven of is alles als ingredienten in de ""soep?""
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit onderwerp werd aangesneden in een documentaire (de aarde vanuit de hemel) die afgelopen dinsdag op VRT 1 (België) werd uitgezonden.
hier waren beelden te zien van deze soep. walgelijk. ook als je de beelden ziet van de dieren die daar het slachtoffer van worden.
het zou een beter onderwerp zijnvoor acties van die zogenaamde dierenbeschermingsorganisaties , die nu niet verder komen dan het "bevrijden" van dieren de daar niet aan toe zijn. dat levert ook alleen maar slachtoffers op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://geertpotargent.wordpress.com/2009/05/06/plastic-afval-in-de-oceaan-2/

http://ecopicoftheday.wordpress.com/2009/07/