Het is een zeldzaam verschijnsel, maar het komt voor.
Er is een duur woord voor: Superfunducatie.

De eicellen worden in dezelfde cyclus bevrucht, maar omdat de vrouw gedurende meerdere dagen vruchtbaar is hoeft de bevruchting niet op hetzelfde moment plaats te hebben gevonden. Dit fenomeen staat bekend als superfecundatie en is waarschijnlijk de verklaring voor het vaker voorkomen van tweelingen bij stellen die vaker geslachtsgemeenschap hebben. Ook kan het dan voorkomen dat een twee-eiige tweeling twee vaders heeft.

Toegevoegd na 4 minuten:
Superfecundatie dus, en niet dat onzin-woord dat ik in de 2e regel optikte.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, in heel zeldzame gevallen kan dat. Bron heb ik op dit moment helaas niet, maar ik meen het in de Quest gelezen te hebben (een vrouw kreeg toen opeens een tweeling bestaande uit een donkere en een lichte baby).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ooit een boek gelezen van een bekende Nederlandse misdaadauteur(z'n naam ben ik even kwijt) waarin dat idd het geval was! Kwam op mij zeer plausibel over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeldzaam maar het kan. Uiteraard niet bij eeneiige tweelingen, maar wel bij twee-eiige tweelingen.

Twee-eiige tweelingen delen niet precies hetzelfde DNA. Twee-eiige tweelingen ontstaan doordat tegelijkertijd twee eicellen worden bevrucht. In dit geval kan de tweeling net zo veel op elkaar lijken als broers en zussen waar tijd tussen zit. Hoe zeldzaam ook, het is hiermee dan dus mogelijk dat bij twee-eiige tweelingen de beide eicellen door ander sperma kunnen worden bevrucht. Bij ovulatie kunnen twee eicellen vrijkomen bij de eierstokken van de vrouw. Deze eicellen zijn vierentwintig uur levensvatbaar. Zaadcellen kunnen tot wel vijf dagen lang overleven in de baarmoeder. Als een vrouw in deze periode met twee verschillende mannen seks heeft, is de kans aldus aanwezig dat ze maar liefst twee keer zwanger raakt. Negen maanden later wordt er een tweeling geboren die ieder een andere vader kunnen hebben. In het Engels noemt men deze tweelingen bi-paternal twins.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan... Het is een tweeling maar de ene heeft de genen van een vader en de andere heeft de genen van de andere vader en natuurlijk is de moeder de leverancier van haar genen bij beide kindern... Dat komt toch wel vaker voor...

Toegevoegd na 23 minuten:
http://www.nujij.nl/tweeling-heeft-verschillende-vaders.1371806.lynkx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ben ik helemaal overtuigd:)