Hoe weet een dier, dat het zijn spiegelbeeld is, als hij in het water kijkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
itsme
14 jaar geleden
"zullen we?" zei de vlieg op de spiegel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha leuk!!

Het beste antwoord

De meeste dieren weten dat ook helemaal niet. Hetzelfde met mensen babies.

Uit proefen blijkt dat sommige apensoorten zichzelf wel kunnen herkennen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik lees in het NRC net een artikel over een onderzoek bij Eksters.

Toegevoegd na 7 minuten:
NB. Als een dier zichzelf herkent, dan heeft het zelfbewustzijn. Dit is bij mensen sterk ontwikkeld, maar niet al van de geboorte af aanwezig. Het moet worden aangeleerd.

Het betekent dat je kunt beredeneren dat wat je ziet jijzelf bent. De klassieke test is dat de oor van de aap een verfvlek krijgt. Kijkt de aap in de spiegel en gaat hij vervolgens aan zijn eigen oor zitten, dan weet hij kennelijk dat hij zelf deze vlek heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gelezen+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jep, er zijn zelfs sommige honden die het kunnen, maar die zijn dan ook wel uitzonderlijk slim voor een hond. Ik heb wel eens honden in mijn praktijk mee gemaakt waarmee ik het testte; bijv. een sterke kleurverandering, of vanaf boven iets 'laten vallen' waardoor er een schrikreactie ontstaat. Het blikveld naarboven toe is dan compleet afgeschermd. Heel fascinerend om te testen!

Andere antwoorden (4)

Dat weet hij helemaal niet... Dat is in zijn ervaring een ander...

Er is maar één diersoort die zelfbewust is en dat is de mens...

Apen en een handjevol diersoorten herkennen wel zichzelf in de spiegel... Dolfijn, sommige apensoorten en olifanten kunnen dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het dier ziet alleen water en geen spiegelbeeld.
Sommige katten en honden kunnen het soms wel zien, maar zullen niet bewust hun zelf zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is natuurlijk wel een beetje de vraag. Het beeld wordt wel gewoon op het netvlies geprojecteerd. Het is verder afhankelijk van de hersenen wat ermee gedaan wordt. In veel gevallen zal het denk ik genegeerd worden. N.a.v. het artikel vandaag in de krant (bij de Ekster) is het mechanisme echter toch nog iets algemener dan verwacht.
hij neemt een beeld waar hij weet niet dat het om hem /haar gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, dat weet hij niet.
Ik heb een dwergpapegaaitje gehad en die had op een gegeven moment een spiegeltje in zijn kooi. Ik heb het beest nog nooit zo agressief en opgefokt gezien. En het spiegeltje maar aanvallen, want dat was een "indringer" in zijn kooi!
Na een paar uur het spiegeltje toch maar weggehaald, een gestressed papegaaitje is ook niet leuk.