hoeveel minder papier word er gemaakt? omdat er nu internet is.

het verschil met 20 jaar geleden

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De consumptie van papier is door de computer, en letterlijk daar aan vast, de printer enorm toegenomen. Dit druist recht tegen de verwachting van de papierfabrikanten en milieu partijen in, zo'n 20 jaar geleden. Dit heeft vooral te maken met het gemak van het afdrukken en het feit dat ondanks het kunnen van de printers nog steeds heel veel op slechts één zijde van het papier wordt gedrukt. Ook worden vaak heel kleine stukjes tekst van enkele regels voor het gemak op een A4-tje geprint. Maar door grote verbeteringen in de papier recycling (uit mijn hoofd 85% dat wordt gerecycled) en verbeteringen in de kwaliteit van gerecycled papier is de houtkap voor papierproductie verminderd terwijl de productie van papier is toegenomen. Kort: er wordt door de computer en het internet dus in plaats van minder, juist meer papier gemaakt.

Ik denk niet dat er minder papier wordt verbruikt. In tegendeel, meer zelfs. We printen veel meer.

Volgens mij wordt er niet minder papier geproduceerd door de komst van het internet. Alles wat je op de computer doet op je werk wordt uiteindelijk uitgeprint. We krijgen veel meer reclamefolders en lokale krantjes in de brievenbus dan vroeger. Die paar persoonlijke brieven, die nu niet meer verstuurd worden, maken het verschil niet. Als er iemand in het gezin van mijn in Amerika wonende broer jarig is stuur ik evengoed nog een persoonlijke kaart, omdat dat veel leuker is om te krijgen dan een e-card. Wel is het zo, dat er in een bedrijf minder memo's verzonden zullen worden, maar of dat veel verschil uitmaakt? Ik heb zo mijn twijfels. Bovendien hebben tegenwoordig de mensen in het algemeen meer abonnementen op tijdschriften e.d. Men koopt meer boeken. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Vermoedelijk nog meer papier , omdat door internet ook veel meer uitgeprint wordt !

De papierproductie neemt inderdaad sterk af.

Bronnen:
Koninklijke Nederlandse Papierfabrieken

Met mijn ruim 40 jarige ervaring in deze branche, Gerrit, weet ik, dat het gebruik van papier juist is toegenomen, i.p.v. verminderd!

Bij de overheid is het papier verbruik gestegen, dankzij het internet en het versturen van interne mailtjes. Vaak worden de mailtjes uitgeprint meegenomen naar de vergadering en vervolgens niet eens aan geroerd en verdwijnen vaak ongelezen in de papierbak. (Gelukkig dan krijgt het nog een tweedekans) Maar kijk eens hoeveel printers er zijn gekomen voor het thuisgebruik. Die stapels pakken printpapier in de winkels met aanbiedingen 3 halen 2 betalen of tweede pak halveprijs. elk pak is 500 vel. Ook de kinderen moeten vaak hun werk inleveren op school en het liefst geprint en hoevaak wordt dat dan wel niet geprint omdat de indeling niet goed is, of er zit nog een fout in. Massa's papier gaat op deze wijze verloren. alleen al in de tweede kamer wordt dagelijk 20 kliko's aan papier verbruikt en daar is heelveel niet van gelezen. Jammer. Dit is onze consumptie maatschappij

Wereldwijd is de productie en het gebruik van papier gestegen. Door stijging van de wereldbevolking, stijging van het aantal mensen die als middenklasse kan worden gezien, toename van reclame, boeken, etc, internet dat ook print en andere manieren papier bevordert.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100