'Geld' had niet zozeer een waarde. Producten hebben een waarde, in geld uitgedrukt. De waarde werd bepaald door de vraag & het aanbod. Als er veel mensen het brood wilden hebben van bakker klaas, dan moesten ze meer betalen. Immers, er was meer vraag dan dat bakker kon bakken. Echter, zout was duur, omdat het schaars was.

Hoeveel er voor ene product betaald werd was in het begin gewoon op basis van onderling onderhandelen. Een schaap - 7 zilverstukken; Ik geef je er 5; 6; 5,5; Deal!
Ook wel bekend onder handjeklap:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koehandel
Een methode voor afdingen in de handel, vooral in de agrarische sector. Ook wel handjeklap genoemd. De verkoper stelt een prijs voor, waarna de koper een lager bedrag noemt. De verkoper zal dan weer een bedrag noemen dat dichter bij zijn voorstel ligt. De uitdrukking handjeklap komt van het gebruik bij elk voorstel in de hand van de tegenpartij te slaan, waarna de laatste bieder de hand weer op houdt voor het volgende voorstel. Als een van de partijen een hand geeft in plaats van slaat, is de koop definitief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de zeventiende eeuw had niet alleen ieder land zijn eigen geld, daarnaast waren er ook provincies, steden en organisaties als de VOC die hun eigen geld sloegen. Al die munten circuleerden vrijelijk door Europa, soms tot ver na de datum van uitgifte. De waarde van het geld werd immers vooral bepaald door de hoeveelheid edelmetaal dat de munten bevatten. Dat betekende ook dat de wisselkoersen niet vastlagen: zij waren afhankelijk van de waarde van het metaal, en eventueel ook van de mate waarin een bepaalde munt versleten was. In het algemeen hielden mensen goede, nieuwe munten vast en betaalden zo veel mogelijk met oud, versleten en minderwaardig geld.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het gewicht van het (edel) metaal, waaruit de munten werden geslagen. Zowel overheden als criminelen, knoeiden daarmee.